Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Kultury postfiguratywne, kofiguratywne i prefiguratywne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

II. Różnorodność kulturowa.

Uczeń:

3) porównuje modele socjalizacji charakterystyczne dla własnej grupy wiekowej i pokolenia rodziców; wyjaśnia zjawisko socjalizacji odwróconej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia kryteria i powody wyróżnienia kultur postfiguratywnych, kofiguratywnych i prefiguratywnych,

  • charakteryzuje każdy z tych typów kultur,

  • rozważa współczesne znaczenie rozróżnienia kultur dokonanego przez Margaret Mead.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiałów źródłowych,

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych,

  • burza mózgów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel przeprowadza burzę mózgów, zadając klasie pytanie o to, od kogo się uczymy.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z pytaniami do audiobooka. Następnie słuchają nagrania i notują odpowiedzi. Po wysłuchaniu nagrania chętni/wybrani uczniowie podają swoje odpowiedzi. W razie potrzeby nagrania można wysłuchać dwukrotnie.

2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali weryfikują ich poprawność.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dyskutują na temat tego, do czego możemy współcześnie wykorzystać przemyślenia Margaret Mead na temat rodzajów kultur.

Praca domowa:

Rozważ wady i zalety każdego z trzech typów kultur wyróżnionych przez Margaret Mead.

Materiały pomocnicze:

  • Ewa Kurek, Prefiguratywne zachowania kulturowe w rodzinie współczesnej, „Pedagogika Rodziny”, nr 3(1)/2017, s. 215–230.

  • Robert Piotr Juskowiak, Recenzja książki Margaret Mead Kultura i tożsamość – studium dystansu międzypokoleniowego, profesor.pl, 23.06.2015.

  • Margaret Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Seria: Biblioteka socjologiczna, tłum. Jacek Hołówka, Warszawa 2000.

  • Fundacja Republikańska, Integracja II i III pokolenia imigrantów – jak enklawy imigranckie wpływają na integrację?, fundacjarepublikanska.org, 7.03.2019.

  • PAP, Polka wydała książkę ilustrującą życie na emigracji, kultura.onet.pl, 2.05.2016.

  • Malwina Wapińska, Gdziekolwiek mnie rzucisz. Wyspa Man i Polacy. Historia splątaniaDionisosa Sturisa: jak najdalej od Polski [RECENZJA], onet.pl, 2.02.2015.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać audiobook do przygotowania scenek obrazujących różne typy kultur oraz związanych z nimi szans i problemów.