Autor: Mirosław Zelent

Przedmiot: Informatyka

Temat: Język HTML i podstawy CSS

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
f) tworzy stronę internetową zgodnie ze standardami, wzbogaconą tabelami, listami, elementami dynamicznymi, posługuje się arkuszem stylów, korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron; potrafi opublikować własną stronę w internecie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz podstawowe konstrukcje językowe wykorzystywane w HTML.

  • Umieścisz w witrynie WWW hiperłącza, grafiki oraz teksty.

  • Wyszczególnisz elementarne sposoby wpływania na styl wybranych elementów witryny w języku CSS.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Język HTML i podstawy CSS”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi o intuicyjne wyjaśnienie, czym jest HTML, a czym – CSS.

  2. Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich opracowuje jeden fragment e‑materiału. Do swojego wystąpienia przygotowuje się, korzystając również z zasobów internetowych.

  2. Uczniowie w grupach przygotowują mapy myśli dotyczące danych zagadnień.

  3. Grupy prezentują swoją pracę. Pozostała część klasy zadaje pytania. W razie konieczności nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, które pozwolą członkom grupy uzupełnić wypowiedź.

  4. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jak zmieniały się możliwości języka HTML od czasu jego powstania.

  5. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie przygotowują swoje propozycje rozszerzenia infografiki.

Wskazówki metodyczne:

  • E‑materiał może być wykorzystany do wprowadzenia uczniów w projekt polegający na stworzeniu prostej strony WWW.