Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Współczynnik kierunkowy prostej zapisanej w postaci ogólnej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Wyznaczysz współczynnik kierunkowy prostej zapisanej w postaci ogólnej.
Wykorzystasz współczynnik kierunkowy prostej zapisanej w postaci ogólnej do rozpoznawania prostopadłości prostych.
Wykorzystasz współczynnik kierunkowy prostej zapisanej w postaci ogólnej do rozwiązywania zadań z geometrii analitycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
rozmowa nauczająca w oparciu o treści zawarte w sekcji „Infografika” i ćwiczenia interaktywne;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Infografika”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie numer 1 - „Przeanalizuj poniższą infografikę i na podstawie informacji w niej zawartych rozwiąż test.” z sekcji „Infografika”. Uczniowie zapoznają się z materiałem i zapisują ewentualne problemy z jego zrozumieniem. Następnie dzielą się na grupy i ponownie analizują jego treść wspólnie wyjaśniając zaistniałe wątpliwości.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1‑2, a następnie wybrany uczeń omawia ich wykonanie na forum krok po kroku. Wybrani uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑2 na forum klasy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami na bieżąco.
Uczniowie rozwiązują zadania indywidualnie wykonując ćwiczenia nr 6, 7 i 8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Współczynnik kierunkowy prostej zapisanej w postaci ogólnej”).
Materiały pomocnicze:
Równanie prostej w postaci ogólnej oraz w postaci kierunkowejRównanie prostej w postaci ogólnej oraz w postaci kierunkowej
Współczynnik kierunkowy prostej, do której należą dwa różne punktyWspółczynnik kierunkowy prostej, do której należą dwa różne punkty
Współczynnik kierunkowy prostej i równanie kierunkowe prostejWspółczynnik kierunkowy prostej i równanie kierunkowe prostej
Prosta y=axProsta y=ax
Równanie prostej o danym współczynniku kierunkowym, do której należy dany punktRównanie prostej o danym współczynniku kierunkowym, do której należy dany punkt
Wskazówki metodyczne:
Medium w sekcji „Infografika” można potraktować jako zadania domowe dotyczące analizy problemu w temacie „Współczynnik kierunkowy prostej zapisanej w postaci ogólnej”.