Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 18. Kiedy wypowiedź jest obiektywna, a kiedy subiektywna?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zrozumiesz różnicę między zdaniami subiektywnymi a obiektywnymi.
Przyswoisz i nauczysz się stosować kolejną zasadę efektywnej dyskusji.
Poznasz, czym są „zdania protokolarne” oraz jak się mają do dobrej dyskusji.
Poćwiczysz przekształcanie wypowiedzi subiektywnych w obiektywne.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozumie rożnice między zdaniami subiektywnymi a obiektywnymi;
wie, czym są „zdania protokolarne” oraz jakie jest ich znaczenie w dyskusji;
potrafi przekształcić wypowiedzi subiektywne w wypowiedzi obiektywne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów;
animacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby napisali krótką recenzję dowolnego oglądanego przez nich ostatnio filmu.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Burza mózgów. Kiedy czujemy się przekonani przez to, co nam ktoś mówi?
Od czego przede wszystkim zależy powstanie w nas takiego przekonania? Nauczyciel prosi uczniów o udzielenie odpowiedzi na to pytanie odwołując się do własnego doświadczenia.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.
Praca w grupach 3‑4 osobowych. Jeden uczeń czyta pracę domową, a pozostali zastanawiają się, czy poszczególne zdania jego recenzji filmu mają charakter obiektywny czy subiektywny.
Wybrane grupy prezentują przykłady zdań subiektywnych znalezionych w kolejnych recenzjach filmów. Następnie na forum klasy uczniowie, pod kierownictwem nauczyciela, starają się przekształcić je w zdania o charakterze obiektywnym.Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczeń nr 1‑4. Uczniowie pracują nad odpowiedziami w parach. Następnie nauczyciel sprawdza w panelu użytkownika udzielone odpowiedzi i omawia je z uczniami.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie indywidualnie rozwiązują ćw. 7.
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie napisać dwóch krótkich recenzji tego samego bardzo lubianego przez ucznia filmu, jednej składającej się głównie ze zdań subiektywnych, drugiej głównie ze zdań obiektywnych. Następnie obie recenzje są pokazywane kilku znajomym, którzy mają powiedzieć, która recenzja bardziej zachęciła ich do obejrzenia go.
Materiały pomocnicze:
Grzybowski J. i inni, Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, Warszawa 2016.
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.