Sprawdź się
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Wskaż zdanie/a obiektywne.
- Żaden człowiek nie powinien głodować.
- Lubię być głodny.
- Zdrowo jest czasem być głodnym.
- Obowiązkiem rządu jest dbanie o to, żeby żaden obywatel nie cierpiał z głodu.
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Wskaż zdanie protokolarne.. Tomasz ma w tej chwili tętno spoczynkowe wyższe niż jego normalne tętno.. Możliwe odpowiedzi: . Karol obraził Ewę.. Możliwe odpowiedzi: . Jadący z prędkością nadmierną z punktu widzenia przepisów drogowych samochód wpadł w poślizg i uderzył w przydrożne drzewo.. Możliwe odpowiedzi: . Sebastian obudził się w złym humorze.. Możliwe odpowiedzi:
Wskaż zdanie protokolarne.
| Tomasz ma w tej chwili tętno spoczynkowe wyższe niż jego normalne tętno. | □ |
| Karol obraził Ewę. | □ |
| Jadący z prędkością nadmierną z punktu widzenia przepisów drogowych samochód wpadł w poślizg i uderzył w przydrożne drzewo. | □ |
| Sebastian obudził się w złym humorze. | □ |
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Zamień poniższe zdania o charakterze subiektywnym na zdania obiektywne, o co najmniej podobnym znaczeniu.
Jest mi zimno.
Mam ochotę pójść do kina.
1. (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij).
| 1. | 2. |
|---|---|
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij krótko, dlaczego zdania wskazane w ćwiczeniu drugim jako obiektywne mają taki charakter.
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij krótko, dlaczego zdania wskazane w ćwiczeniu trzecim jako nieprotokolarne faktycznie nie spełniają tego wymogu.
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij swoimi słowami, z jakiego powodu zdania o charakterze subiektywnym mają niską wartość argumentacyjną.
Ćwiczenie 8
Czy wyobrażasz sobie społeczeństwo, w którym ludzie komunikują się przede wszystkim za pomocą zdań o charakterze obiektywnym?