Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Dokonania pierwszych lat odbudowy. Reformy Władysława Grabskiego i Eugeniusza Kwiatkowskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XLIII. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:
3) przedstawia i ocenia dokonania pierwszych lat odbudowy (m.in. reformy Władysława Grabskiego i unifikacja państwa);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, jaką politykę gospodarczą prowadziły rządy II RP;

  • charakteryzuje postać Władysława Grabskiego;

  • przedstawia przyczyny budowy portu w Gdyni.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat zajęć i poleca, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?

Faza realizacyjna:

  1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do trzech. Łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”.

  • Grupa 1 - Reformy Władysława Grabskiego

  • Grupa 2 - Wojna celna

  • Grupa 3 - Reformy Eugeniusza Kwiatkowskiego

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z materiałem i wykonują polecenie nr 1: „Zapoznaj się z mapą interaktywną. Prześledź linię podziału Polski na A i B. Wyjaśnij, z czego wynikał ten podział i jakie problemy dla polskiej gospodarki mógł ze sobą nieść.”. Tworzą notatkę w formie mapy myśli.

  2. Praca z drugim multimedium („Sprawdź się - film”). Uczniowie zapoznają się z materiałem. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń od 1 do 6. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie lekcji „Dokonania pierwszych lat odbudowy. Reformy Władysława Grabskiego i Eugeniusza Kwiatkowskiego” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się „nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Opracuj podsumowanie tematu „Dokonania pierwszych lat odbudowy. Reformy Władysława Grabskiego i Eugeniusza Kwiatkowskiego” w formie pytań do krzyżówki.

Materiały dodatkowe:

Z. Landau, J. Tomaszewski, Zarys historii gospodarczej Polski 1918‑1939, Warszawa 1999.

J. Pajewski, Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918‑1926, Poznań 2007.

W. Roszkowski, Najnowsza historia Polski, 1914‑1939, Warszawa 2011.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy.