Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Dokonania pierwszych lat odbudowy. Reformy Władysława Grabskiego i Eugeniusza Kwiatkowskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jaką politykę gospodarczą prowadziły rządy II RP;
charakteryzuje postać Władysława Grabskiego;
przedstawia przyczyny budowy portu w Gdyni.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat zajęć i poleca, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do trzech. Łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”.
Grupa 1 - Reformy Władysława Grabskiego
Grupa 2 - Wojna celna
Grupa 3 - Reformy Eugeniusza Kwiatkowskiego
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z materiałem i wykonują polecenie nr 1: „Zapoznaj się z mapą interaktywną. Prześledź linię podziału Polski na A i B. Wyjaśnij, z czego wynikał ten podział i jakie problemy dla polskiej gospodarki mógł ze sobą nieść.”. Tworzą notatkę w formie mapy myśli.
Praca z drugim multimedium („Sprawdź się - film”). Uczniowie zapoznają się z materiałem. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń od 1 do 6. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Dokonania pierwszych lat odbudowy. Reformy Władysława Grabskiego i Eugeniusza Kwiatkowskiego” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się „nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Dokonania pierwszych lat odbudowy. Reformy Władysława Grabskiego i Eugeniusza Kwiatkowskiego” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały dodatkowe:
Z. Landau, J. Tomaszewski, Zarys historii gospodarczej Polski 1918‑1939, Warszawa 1999.
J. Pajewski, Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918‑1926, Poznań 2007.
W. Roszkowski, Najnowsza historia Polski, 1914‑1939, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy.