Dla nauczyciela
Autorka scenariusza: Sabina Świtała
Temat: Tematy i motywy literatury sentymentalnej
Adresat
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich.
Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.
2. Odbiór tekstów kultury.
Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki.
Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2) wskazuje i rozróżnia cele perswazyjne w wypowiedzi literackiej i nieliterackiej;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
4) wyjaśnia, w jaki sposób użyte środki retoryczne (np. pytania retoryczne, wyliczenia, wykrzyknienia, paralelizmy, powtórzenia, apostrofy, przerzutnie, inwersje) oddziałują na odbiorcę.
Zakres rozszerzony
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury.
Uczeń:
2) wykorzystuje teksty naukowe w interpretacji dzieła sztuki.
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka.
Uczeń:
6) rozpoznaje i charakteryzuje styl indywidualny (dzieła literackiego, autora) oraz styl typowy (gatunku literackiego, prądu literackiego, epoki) i wykorzystuje tę wiedzę w interpretacji utworu literackiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
nazywa tematy i motywy charakterystyczne dla sentymentalizmu;
tworzy notatkę wizualną dotyczącą tematów i motywów charakterystycznych dla sentymentalizmu;
analizuje zastosowanie konwencjonalnych chwytów sentymentalnych w wierszu Do Justyny. Tęskność na wiosnę Franciszka Karpińskiego;
formułuje argumenty przemawiające za atrakcyjnością literatury sentymentalnej.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda oglądowa;
pogadanka;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem;
metody aktywizujące – kalambury; kosz i walizeczka;
sketchnoting.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda;
kartki z hasłami do kalamburów.
Przed zajęciami
Przed zajęciami uczniowie zapoznają się z wybranymi tekstami (o charakterze naukowym lub popularnonaukowym) dotyczącymi sentymentalizmu jako nurtu literatury oświeceniowej.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
1. Uczniowie biorą udział w kalamburach (hasła mogą być przedstawiane gestami bądź rysunkami) dotyczących sentymentalizmu. Jedna osoba pokazuje/ rysuje, pozostałe odgadują. Kartki z hasłami przygotowuje nauczyciel. Przykładowe hasła: uczucia, emocje, serce, natura, indywidualizm, poetyckość, wrażliwość, folklor.
2. Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie słuchają nagrania z multimedium bazowego, tworzą notatkę dotyczącą tematów i motywów charakterystycznych dla polskiej poezji sentymentalnej. Notatka powinna zostać wykonana techniką sketchnotingu. Technika polega na zapisywaniu zdobytych informacji w formie wizualnej – za pomocą słów, rysunków, różnych elementów graficznych – strzałek, linii, chmurek.
2. Czytają tekst Franciszka Karpińskiego pt. Do Justyny. Tęskność na wiosnę, wskazują w nim elementy charakterystyczne dla poezji sentymentalnej.
3. Uczestnicy zajęć wykonują ćwiczenia 2, 3, 4, 8. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez uczniów oraz nauczyciela.
4. Młodzież w parach dzieli się swoimi przemyśleniami na temat literatury sentymentalnej. Formułuje własną ocenę nurtu.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel wywiesza na tablicy ilustracje z koszem i walizką. Uczniowie otrzymują po dwie karteczki samoprzylepne, na jednej z nich zapisują, co może się podobać w literaturze sentymentalizmu, na drugiej, co może być źródłem krytyki. Pierwszą z kartek umieszczają przy walizce, drugą przy koszu.
2. Jeden z uczniów odczytuje zapisy na kartkach.
Praca domowa:
1) Zadanie domowe z e‑materiału.
2) Napisz przemówienie, w którym przekonasz słuchaczy do czytania literatury sentymentalnej. Odwołaj się do fragmentów tekstów literackich, które omawiane były na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
A. Baj, MYŚLOGRAFIA – ćwiczenia na start, Stargard 2018 [ebook].
T. Kostkiewiczowa, Motywy i tematy literatury sentymentalizmu, w: tejże, Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego Oświecenia, Warszawa 1975, s. 240‒264.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium bazowe można wykorzystać jako wprowadzenie do zajęć.