1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Uzasadnij, że wiersz Franciszka Karpińskiego Do Justyny. Tęskność na wiosnę jest przykładem liryki osobistej.

R1NUXOFCNMMWk
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 2

Scharakteryzuj postać mówiącą w wierszu. Na podstawie każdej strofy nazwij jej uczucia i sposób ich wyrażania.

R2iD4S4JS8WzW
Strofa I. Uczucia podmiotu lirycznego (Uzupełnij). Sposób wyrażania emocji (Uzupełnij). Strofa II. Uczucia podmiotu lirycznego (Uzupełnij). Sposób wyrażania emocji (Uzupełnij). Strofa III. Uczucia podmiotu lirycznego (Uzupełnij). Sposób wyrażania emocji (Uzupełnij). Strofa IV. Uczucia podmiotu lirycznego (Uzupełnij). Sposób wyrażania emocji (Uzupełnij). Strofa V. Uczucia podmiotu lirycznego (Uzupełnij). Sposób wyrażania emocji (Uzupełnij).
R1AoE5IzN1sPR11
Ćwiczenie 3
Zastanów się, jakie środki stylistyczne służą kreacji podmiotu lirycznego jako człowieka sentymentalnego. Podaj przykłady środków.
11
Ćwiczenie 4
Ra5qc5E2K0rZo
Określ, jaką funkcję w tekście pełnią wskazane środki stylistyczne: wykrzyknienie, apostrofa, pytanie retoryczne.
R5ajp2IIRIbCl2
Ćwiczenie 5
W tekście wiersza wskaż czasowniki lub bezokoliczniki opisujące wiosnę i związane z podmiotem lirycznym. Już tyle razy słońce wracało i blaskiem swoim dzień szczyci, a memu światłu cóż to się stało, że mi dotychczas nie świéci? Już się i zboże do góry wzbiło, i ledwie nie kłos chce wydać; całe się pole zazieleniło‒ mojej pszenicy nie widać! Już słowik w sadzie zaczął swe pieśni, gaj mu się cały odzywa, kłócą powietrze ptaszkowie leśni; a mój mi ptaszek nie śpiéwa! Już tyle kwiatów ziemia wydała po onegdajszej powodzi, w różne się barwy łąka przybrała; a mój mi kwiatek nie schodzi!
2
Ćwiczenie 5
R1Ip0TXN4tHTY
(Uzupełnij) Już tyle razy słońce wracało i blaskiem swoim dzień szczyci, a memu światłu cóż to się stało, że mi dotychczas nie świéci? Już się i zboże do góry wzbiło, i ledwie nie kłos chce wydać; całe się pole zazieleniło ‒ mojej pszenicy nie widać! Już słowik w sadzie {opisujące wiosnę} zaczął {/opisujące wiosnę} swe pieśni, gaj mu się cały odzywa, kłócą powietrze ptaszkowie leśni; a mój mi ptaszek nie śpiéwa! Już tyle kwiatów ziemia wydała po onegdajszej powodzi, w różne się barwy łąka przybrała; a mój mi kwiatek nie schodzi!.
21
Ćwiczenie 6

Wyciągnij wnioski z analizy, odpowiadając na pytanie, czemu służy opozycja form gramatycznych. Swoją odpowiedź sformułuj w trzech zdaniach.

RKGwtVjtINllR
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W jednym bądź dwóch zdaniach wykaż związek między toposem arkadyjskim a tematem wiersza Franciszka Karpińskiego.

R15FN6YQOAfJE
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Odpowiedz na pytanie, w jaki sposób poeta przedstawił paralelę między światem natury a przeżyciami człowieka.

R1YuRTp3JJbKN
(Uzupełnij).
Praca domowa
Sparafrazuj w dowolnej formie wypowiedzi sielankę pt. Do Justyny. Tęskność na wiosnę.
Sparafrazuj w dowolnej formie wypowiedzi sielankę pt. Do Justyny. Tęskność na wiosnę.