Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Nierówności społeczne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

III. Struktura społeczna i problemy społeczne.

Uczeń:

6) porównuje skalę nierówności społecznych w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranym państwie, wyjaśniając związek między nierównościami społecznymi a nierównością szans życiowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje, czym są nierówności społeczne;

  • dostrzega przykłady nierówności społecznych w swoim środowisku lokalnym;

  • zajmuje stanowisko wobec zjawiska nierówności społecznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli;

  • debata „za i przeciw”;

  • metoda kuli śnieżnej.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie poznają definicję nierówności społecznych – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję nierówności społecznych, zapisują ją na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki i pracują dalej nad objaśnieniem tego terminu. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
3. Na podstawie definicji nierówności społecznych uczniowie podają przykłady nierówności, które dostrzegają w swoim środowisku lokalnym, tworząc na tablicy mapę myśli.

Faza realizacyjna

1. Indywidualne zapoznanie się z tekstem lekcji dotyczącym przyczyn i skutków nierówności społecznych. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1, 2 i 5 z sekcji „Sprawdź się”.
2. Podział uczniów na dwie grupy i zapoznanie się z multimedium. Jedna z grup zwraca uwagę na argumenty wskazujące, że nierówności społeczne mają pozytywny wpływ na rozwój społeczno‑gospodarczy oraz szanse życiowe ludzi, a druga, że negatywny.
3. Debata „za i przeciw” na temat nierówności społecznych. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”. Na jego podstawie kończą zdanie: „Nierówności społeczne są dla ludzi jak…, ponieważ…”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Nierówności społeczne – stan w 2019 r., 04.02.2019 r., igo.org.pl.

Izabela Desperak, Czy Polska szkoła reprodukuje nierówności społeczne?, 01.09.2016 r., krytykapolityczna.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wcześniej obejrzeć multimedium i poszukać szerszych informacji na temat nierówności społecznych w Polsce i na świecie.