Dla nauczyciela
Autor: Izabela Strączek
Przedmiot: Historia
Temat: Od federacji plemion do wspólnego królestwa Franków
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje tereny zajmowane przez Franków oraz nazywa dwie najważniejsze grupy plemienne,
analizuje, w jaki sposób powstało państwo frankijskie,
przedstawia osiągnięcia dwóch władców frankijskich: Childeryka i Chlodwiga.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
mapa myśli;
metoda akwarium.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału (bez prezentacji multimedialnej i ćwiczeń), żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i rozwiązać zadania oraz brać udział w dyskusji.
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia temat i cel zajęć: Dowiecie się, jakie były początki państwa Franków, i przeanalizujecie, co doprowadziło do jego powstania.
Na początek prosi uczniów, aby przypomnieli, jakie wydarzenia, hasła oraz pojęcia kojarzą im się z historią Europy w pierwszych wiekach naszej ery (IV–V w.). Uczniowie podają swoje propozycje, wśród nich powinny się pojawić takie hasła jak: wielka wędrówka ludów, plemiona germańskie, rozpad imperium rzymskiego na cesarstwo zachodnio- i wschodniorzymskie, upadek Rzymu. Jedna osoba może zapisywać pomysły uczniów na tablicy.
Faza realizacyjna
Następnie nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat: W jaki sposób z rozproszonych plemion można stworzyć jedno królestwo? Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Zaprasza pierwszą grupę, aby usiadła w kręgu i dyskutowała na zadany temat, uwzględniając wiedzę o ówczesnej sytuacji społecznej i politycznej, przyswojoną także z e‑materiału. (Jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku udzielić im podpowiedzi: Jakie plemiona i skąd pojawiały się na terenach Europy? Jak wyglądały ich stosunki z Rzymem? Z ludnością lokalną? W jaki sposób władcy plemienni zdobywali władzę? Jakie były ówczesne warunki gospodarcze i społeczne, system władzy?).
Nauczyciel wyjaśnia, że w tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji. Przypomina też zasady obowiązujące w czasie dyskusji, np. mówić zwięźle i na temat, nie obrażać innych, nie przerywać innym, nie podnosić głosu, słuchać uważnie wypowiedzi innych itp.
Dyskusja uczniów. Po zakończeniu nauczyciel prosi wybranych/chętnych uczniów z drugiego kręgu o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.
Uczniowie na bazie uzyskanych wiadomości wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 3 i 5 z sekcji „Sprawdź się” dotyczące charakterystyki plemion frankijskich. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach zapoznali się z prezentacją i wykonali polecenie nr 2: „Wymień najcięższe kary wymienione w cytowanym fragmencie. Następnie wyjaśnij, od czego uzależniona była wysokość kary za zabójstwo”. Wybrana para lub ochotnicy przedstawiają swoją propozycję, pozostali uczniowie mogą ją uzupełniać.
Faza podsumowująca
Uczniowie podsumowują swoją wiedzę z wykorzystaniem mapy myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy do czterech uczniów. Każda grupa na środku kartki A4 wpisuje główne hasło „Państwo Franków” i rysuje gałęzie mapy. Powinny rozchodzić się promieniście i rozdzielać na kolejne gałęzie. Słowa, które zostaną umieszczone nad gałęziami, powinny być słowami kluczami, które wyrażają istotę myśli lub zagadnienia. Po wykonaniu pracy nauczyciel prosi o omówienie mapy myśli przedstawicieli wybranych grup.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie nr 3 dołączone do prezentacji multimedialnej.
Materiały pomocnicze:
Historia Europy pod red. A. Mączaka, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1997.
N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, Wydawnictwo Znak, Kraków 2001.
H. Manikowska, J. Tazbirowa, Historia. Średniowiecze, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993.
Wielka historia świata – tom 4. Kształtowanie średniowiecza pod red. M. Salamona, Świat Książki, Kraków 2005.
B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2000.
R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300 – 1000, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1996.
I. Wood, Królestwa Merowingów. Władza – społeczeństwo – kultura 450–751, tłum. M. Wilk, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać informacje zawarte w prezentacji multimedialnej do przygotowania się do lekcji powtórkowej dotyczącej państwa Franków i Karolingów.