Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Język jako nośnik wartości - systemowe i tekstowe środki oceniania
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi sposoby wartościowania w języku;
określi składniowe i leksykalne środki służące wartościowaniu;
wymieni przykłady stereotypów językowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca;
dyskusja;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Uczniowie dyskutują, w jaki sposób - ich zdaniem - język może stanowić nośnik wartości. Omawiają również, jaka jest rola języka.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na podstawie tekstu w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” w e‑materiale rozmawia z uczniami o systemowych i tekstowych środkach oceniania. Prosi, by przeanalizowali wybrany fragment tekstu np. publicystycznego, literackiego, dziennikarskiego (korzystając z telefonów z dostępem do internetu) i wskazali w nim słownictwo wartościujące.
Praca z multimedium. Nauczyciel prezentuje na dużym ekranie film edukacyjny. Następnie uczniowie wspólnie wykonują polecenie 1.
Polecenie 2 z multimedium uczniowie wykonują samodzielnie. Następnie wybrane osoby prezentują wyniki swojej pracy. Dobrze byłoby usłyszeć odpowiedzi kilku osób.Praca z multimedium. Uczniowie wspólnie analizują mapę myśli. Następnie w kilkuosobowych grupach dopisują własne przykłady wartościowania do każdego z wymienionych środków językowych.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie w parach wykonują polecenie 2 z sekcji „Mapa myśli”, a indywidualnie oba ćwiczenia tam zamieszczone.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wyszukują dowolny tekst prasowy, na podstawie którego wypisują zawarte w nim systemowe bądź tekstowe środki oceniania.
Materiały pomocnicze:
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.
Jadwiga Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.