Mapa myśli
Przeanalizuj poniższą mapę myśli. Dopisz swój przykład wartościowania do każdego z wymienionych środków językowych.
Na podstawie mapy myśli wyjaśnij, jaką rolę w wartościowaniu może odgrywać język.
Zapoznaj się z poniższymi zdaniami i wskaż te ich elementy, które stanowią narzędzie wartościowania. Następnie wyjaśnij, jaką informację niosą ze sobą owe słowa.
Wybrane leksykalne sposoby wyrażania wartości w pismach uczniów szkół średnichFabuła nowego Wolfa jest znacznie ciekawsza od jego poprzednika. Sama gra zaczyna się niezwykle interesująco. [...] Gra jest niezwykle dopracowana, próżno szukać w niej jakichś błędów technicznych czy też poważniejszych bugów. („Masz Wiadomość”, II/2002, s. 6)
W opinii uczniów nauczyciel to osobnik wyjątkowo nieciekawy i pozbawiony poczucia humoru. („LIKE”, XI/2001, s. 2)
Niektórym aerobik może kojarzyć się tylko z przyjemnością i tańcem, a tak naprawdę przychodząc tutaj można się nieźle zmęczyć. („Wzrok Ludu”, II/2002, s. 18)
Niezły z niego jeździec. („Wzrok Ludu”, IV/2002, s. 14)
Nieco wyczerpani, aczkolwiek niebywale zadowoleni wracamy do domu. („LIKE”, X/2001, s. 9)
Polecam kiełki roślin, ponieważ są niezwykle cennym źródłem witamin i składników mineralnych. („Teraz My...”, 36/2001, s. 6)
Aby mieć przyjemność obcowania z tym niezwykle miłym człowiekiem, należy udać się do szkolnego pedagoga, bo tam właśnie wykonuje swoje obowiązki pan Sternik. („W‑Zeta”, III/2002, s. 6)
Człowiek ten ma niezwykły dar udzielania swych uczuć innym. [...] Właśnie taki człowiek – niezwykle sympatyczny, inteligentny i charyzmatyczny – najlepiej potrafi ukazać sedno tej muzyki. („Teraz My...”, 32/2001, s. 10)
Juliusz Słowacki w wierszu Grób Agamemnona (1840) zwracał się do ojczyzny słowami: Pawiem narodów byłaś i papugą
. Zastanów się nad zastosowanymi przez autora określeniami i wyjaśnij, jak poeta za pomocą języka wartościuje ojczyznę?