Dla nauczyciela
Autor: Justyna Biernacka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Odczytywanie własności funkcji określonej różnymi wzorami w różnych przedziałach na podstawie jej wykresu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje z wykresu funkcji:
jej dziedzinę;
zbiór wartości;
miejsca zerowe;
argumenty, dla których funkcja przyjmuje wartości ujemne;
argumenty, dla których funkcja przyjmuje wartości dodatnie;
maksymalne przedziały monotoniczności funkcji;
różnowartościowość funkcji;
najmniejszą i największą wartość funkcji oraz argumenty, dla których te wartości są przyjmowane;
inne własności funkcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
analiza przypadku;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel może polecić, aby uczniowie w ramach przygotowania do lekcji przypomnieli sobie wiadomości dotyczące funkcji i jej własności.
Uczniowie w domu zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie, metodą burzy mózgów, wymieniają własności funkcji, które można odczytać na podstawie wykresu.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy.
Uczniowie w grupach, metodą analizy przypadku, analizują przykład zawarty w animacji.
Podczas pracy indywidualnej, uczniowie wykonują polecenia umieszczone pod animacją. Napotkane trudności wyjaśniają korzystając z pomocy nauczyciela.
Uczniowie samodzielnie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne. Napotkane trudności wyjaśniają korzystając z pomocy nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wyszukują w internecie wykres funkcji określonej różnymi wzorami w różnych przedziałach, przerysowują go do zeszytu i określają jej własności: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, argumenty, dla których funkcja przyjmuje wartości dodatnie, argumenty, dla których funkcja przyjmuje wartości ujemne, wartość najmniejszą i wartość największą.
Materiały pomocnicze:
Funkcja i jej własnościFunkcja i jej własności
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem. Można ją również wykorzystać jako uzupełnienie tematu: „Określanie przedziałów monotoniczności funkcji na podstawie wykresu”.