Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Poeci wyklęci: Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
przygotowuje prezentację multimedialną na temat poetów wyklętych;
wymienia powody, dla których Charles'a Baudelaire'a i Arthura Rimbauda nazwano poetami wyklętymi;
redaguje rozprawkę na temat: Dlaczego wiersz Charles’a Baudelaire’a nosi tytuł Błogosławieństwo?
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, by poszukali w różnych źródłach informacji na temat poetów wyklętych. Poleca, by zwrócili szczególną uwagę na to, jak powstała nazwa i skąd się wywodzi, kogo nazywano mianem poety wyklętego i dlaczego. Zainteresowane osoby mogą przygotować prezentację, najlepiej ilustrowaną muzyką (jej dobór oczywiście należy do uczniów). Wszystkim uczniom nauczyciel poleca, by zapoznali się z blokiem tekstowym oraz filmem zamieszczonymi w e‑materiale Poeci wyklęci: Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Chętne osoby prezentują materiał przygotowany w domu i omawiają go. Wskazana osoba krótko podsumowuje informacje przedstawione przez innych uczniów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi chętne lub wybrane osoby o odczytanie wierszy znajdujących się w sekcji „Przeczytaj”. Pozostali uczestnicy zajęć mają za zadanie, słuchając, wynotować argumenty, które spowodowały, że autorzy tych utworów należeli do poetów wyklętych. W tym zadaniu może pomóc również film, który uczniowie mieli obejrzeć w domu. Później wybrane osoby odczytują swoje propozycje, a inni uczniowie mogą je uzupełnić.
Uczniowie dzielą się na dwie grupy, pierwsza wykonuje ćwiczenia 1, 2, 3 z sekcji „Sprawdź się”, a druga zadania 4, 6 i 7. Podczas zajęć może nie starczyć czasu na rozprawkę z zadania 6, dlatego uczniowie mogą tutaj odpowiedzieć tylko na pytanie: Dlaczego utwór Przybyszewskiego był dla współczesnych odbiorców kontrowersyjny? Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi wybrane osoby o przedstawienie odpowiedzi i weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem lekcji może być odpowiedź na ćwiczenie 5 z sekcji Sprawdź się: Przeczytaj wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i wypisz te cechy podmiotu lirycznego, które można przypisać poetom wyklętym, oraz te, których przypisanie byłoby dyskusyjne.
Praca domowa:
Wypisz przykłady współczesnych artystów, których można określić mianem „wyklętych”. Przygotuj się do dyskusji na ich temat.
Napisz rozprawkę na 300 słów, w której odpowiesz na pytanie: Dlaczego wiersz Charles’a Baudelaire’a nosi tytuł Błogosławieństwo.
Materiały pomocnicze:
Tadeusz Żeleński (Boy), Baudelaire, poeta krakowski,[w:] Tadeusz Żeleński (Boy), Mity i zgrzyty,wybór J. Gondowicz, Warszawa 2016.
Michon P., Rimbaud syn, W. Gilewski (tłum.), Warszawa: Czytelnik, 2004.
Wskazówki metodyczne
Materiał z sekcji „Film edukacyjny” może zostać wykorzystany jako podsumowanie lekcji.