Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy naturalne zawsze znaczy dobre, a sztuczne znaczy złe?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres podstawowy:
XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:
4) wyjaśnia, na czym mogą polegać i od czego zależeć lecznicze i toksyczne właściwości substancji chemicznych (dawka, rozpuszczalność w wodzie, rozdrobnienie, sposób przenikania do organizmu), np. aspiryny, nikotyny, etanolu (alkoholu etylowego).
Zakres rozszerzony:
XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:
4) wyjaśnia, na czym mogą polegać i od czego zależeć lecznicze i toksyczne właściwości substancji chemicznych (dawka, rozpuszczalność w wodzie, sposób przenikania do organizmu), np. aspiryny, nikotyny, etanolu (alkoholu etylowego).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
Kompetencje cyfrowe;
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia: „naturalny” i „sztuczny”;
wyjaśnia istotne różnice pomiędzy produktami naturalnymi a sztucznymi;
wymienia przykłady związków naturalnych oraz ich sztuczne odpowiedniki;
uzasadnia odpowiedź na pytanie, co jest zdrowe a co nie.
Strategie:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
metoda lekcji odwróconej;
dyskusja dydaktyczna;
dyskusja panelowa;
gra dydaktyczna;
technika zdań podsumowujących;
ćwiczenia uczniowskie.
Forma pracy:
praca w grupach;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu lub telefony komórkowe uczniów z internetem;
zasoby multimedialne zawarte w epodręczniku;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone.
Materiały pomocnicze
arkusze papieru;
mazaki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: czy umiesz porównać to, co jest naturalne z tym, co jest sztuczne i wybrać te substancje, które są lepsze?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęć: substancje naturalne i substancje sztuczne.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wykorzystuje metodę lekcji odwróconej – uczniowie w domu mieli za zadanie zapoznać się z tekstem dotyczącym treści substancji naturalnych i sztucznych w epodręczniku, podręczniku książkowym i innych źródłach. Prowadzący podaje również wcześniej sformułowany problem, który będzie tematem do dyskusji na następnej lekcji.
Prowadzący wyjaśnia zasady pracy metodą dyskusji panelowej, rozdaje uczniom arkusze papieru i mazaki.
Uczniowie tworzą dwie grupy (podziału może dokonać nauczyciel) – ekspertów (panel) i obserwatorów:
uczniowie znając temat lekcji wcześniej mogli zadeklarować udział w jednej z grup;
osoby stanowiące panel (12 uczniów) dobierają się parami;
każda para przygotowuje informacje dotyczące właściwości, wykorzystania jednej z sześciu proponowanych grup: leki, kosmetyki, aromaty, substancje słodzące, barwniki, włókna z podziałem na naturalne i sztuczne;
jedna osoba z pary ukazuje zalety wybranej grupy substancji, a druga udowadnia szkodliwe ich działanie.
Eksperci dyskutując odwołują się do znanych dziedzin: medycyna, rolnictwo, przemysł spożywczy, kosmetyczny w celu przedstawienia szerokiego zastosowania tych substancji przy jednoczesnym ukazaniu szkodliwego działania tych substancji na człowieka i jego środowisko.
Do dyskusji włączają się obserwatorzy prezentując własne stanowisko.
Prowadzący dyskusję panelową podsumowuje i ocenia dyskusję.
Nauczyciel odwołuje uczniów do gry edukacyjnej w medium bazowym – uczniowie sami przechodzą grę trzystopniową.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Jakie reakcje nazywamy charakterystycznymi, za pomocą których można wykryć pewne substancje?
Jakie cechy glukozy decydują o tym, że stosowana jest jako środek słodzący?
Jak zachowują się: wełna i polietylen w płomieniu palnika?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Quiz uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do zajęć lub podczas lekcji powtórzeniowej.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie reakcje nazywamy charakterystycznymi, za pomocą których można wykryć pewne substancje?
Jakie cechy glukozy decydują o tym, że stosowana jest jako środek słodzący?
Jak zachowują się: wełna i polietylen w płomieniu palnika?