Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Dlaczego Wiktor wraca do Wilka?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje formę narracji w opowiadaniu Panny z Wilka oraz wskazuje trzy porządki czasowe;
charakteryzuje postać Wiktora Rubena;
wskazuje potencjalne powody, dla których główny bohater opowiadania Iwaszkiewicza powraca do Wilka;
zestawia fragment opowiadania Panny z Wilka z fragmentem powieści Marcela Prousta W poszukiwaniu straconego czasu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
giełda pomysłów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed lekcją nauczyciel poleca uczniom lekturę opowiadania Panny z Wilka Jarosława Iwaszkiewicza. Znajomość treści będzie niezbędna do przeprowadzenia lekcji.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel na początku lekcji – w ramach giełdy pomysłów – poleca uczniom wypisanie na małych karteczkach określeń, które tworzą często pary z wyrazem „powrót”, np. szczęśliwy powrót, niespodziewany powrót, tam i z powrotem, powrót do własnego wnętrza itd. Następnie w grupach powtarzających się określeń karteczki przyklejane są na tablicy. W następnym kroku nauczyciel informuje uczniów, że będą rozpracowywać te sformułowania w kontekście opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza Panny z Wilka. Prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, podaje jej cele i zapisuje temat.
Faza realizacyjna
Fazę realizacyjną nauczyciel rozpoczyna od polecenia uczniom, by zapoznali się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie dostrzegają potrzebny kontekst biograficzny i światopoglądowy autora opowiadania Panny z Wilka. Ich zadaniem jest sformułowanie syntetyzującej notatki.
Praca z multimedium
Nauczyciel sprawdza znajomość treści lektury prosząc uczniów o wspólne wykonanie ćwiczenia 2 w sekcji „Sprawdź się”. Następnie uczniowie zapoznają się z wykładem profesora Andrzeja Franaszka i wykonują przyporządkowane polecenia oraz ćwiczenie: 1 i 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca z tekstem
Nauczyciel prosi uczniów, by streścili powody zewnętrzne, obiektywne, dla których Wiktor Ruben powraca do Wilka. Po wypowiedzi uczniów, nauczyciel prosi ich, by podali powody, które mogą być ukryte. Podział ten uczniowie zapisują w formie tabeli. W następnym kroku nauczyciel poleca uczniom wykonanie ćwiczeń w dwóch grupach:
Grupa I: 4‑5, porównanie opowiadania z dziełem W poszukiwaniu straconego czasu Marcela Prousta (fragmentów).
Grupa II: 6‑8, analiza narracji i określeń metaforycznych w opowiadaniu
Po skończonej pracy w grupach, przedstawiciele każdej z nich przedstawiają na forum klasowym sformułowane odpowiedzi.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej cały zespół klasowy wykonuje ostatnie ćwiczenie w sekcji „Sprawdź się”, w którym odpowie na pytanie: Dlaczego Wiktor wraca do Wilka? Po ustaleniu tezy i argumentów, uczniowie – na podstawie zebranych informacji – weryfikują określenia zapisane na początku lekcji na karteczkach. Porządkują je pod względem adekwatności wobec charakteru powrotu Rubena do Wilka. W podsumowaniu wykonują prostą mapę myśli, w obszarze której zapisują wszystkie adekwatne określenia.
Praca domowa:
Obejrzyj film Panny z Wilka z 1979 roku w reżyserii Andrzeja Wajdy. Następnie w tekście liczącym co najmniej 400 słów zestaw go z opowiadaniem Iwaszkiewicza. Wskaż różnie i podobieństwa w ukazaniu Wilka. Spróbuj wyjaśnić, czy film - podobnie jak opowiadanie - przedstawia motywacje Wiktora Rubena do powrotu do Wilka.
Materiały dodatkowe:
Powroty Iwaszkiewicza, pod red. Agnieszki Czyżak, Jana Galanta i Katarzyny Kuczyńskiej‑Koschany, Poznań 1999.
Zdzisława Mokranowska, Młodość i starość. Studia o twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, Katowice 2009.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.