Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1WdGeo7He76j
Na podstawie wiadomości zebranych z wykładu prof. Andrzeja Franaszka przyporządkuj dzieła Jarosława Iwaszkiewicza do ich rodzaju literackiego. liryka Możliwe odpowiedzi: 1. Powrót do Europy, 2. Panny z Wilka, 3. Brzezina, 4. Lato 1932 epika Możliwe odpowiedzi: 1. Powrót do Europy, 2. Panny z Wilka, 3. Brzezina, 4. Lato 1932
R1ERJBV8hrhJU11
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość twierdzeń. Zaznacz w tabeli P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe. Wiktor Ruben był obecny przy śmierci przyjaciela.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Bezpośrednim powodem wyjazdu Rubena było zalecenie lekarza. Możliwe odpowiedzi: P, F. Ruben był po raz pierwszy w Wilku podczas wojny. Możliwe odpowiedzi: P, F. Zdrobnienia imion panien z Wilka to: Fela, Julcia, Zosia, Jola, Kazia, Tunia. Możliwe odpowiedzi: P, F. Wiktor Ruben był w przeszłości korepetytorem panien z Wilka. Możliwe odpowiedzi: P, F
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z treścią poniższych fragmentów, w których różne postaci opowiadania wypowiadają się na temat Wiktora Rubena. Zastanów się, czy można w tych wypowiedziach dostrzec powody, dla których Wiktor chciał podświadomie wrócić do Wilka. Uzasadnij swoje stanowisko w kilku zdaniach.

Bo trzeba ci wiedzieć, że w Wilku stałeś się legendą. Mówi się zawsze, żeby to Wiktor był, to by naprawił; żeby Wiktor był, to by to, to by owo... Jeszcze niedawno mówiłam do Joli, że za czasów Wiktora to by się nie zdarzyło. (Julcia)

Młodszy jesteś, niż dawniej byłeś, a piękniejszy w każdym razie. Właśnie do wuja mówiłam: kto by pomyślał dawniej, że z ciebie taki piękny chłopiec wyrośnie. Jak tu bywałeś, to tylko Kazia i Jola uważały, żeś przystojny, a wszyscy śmieli się z tego. Chudy byłeś i wysoki jak koń angielski, a teraz przyjemnie popatrzeć. Wilkowskie panny pewnie pożałują, że na ciebie nie poczekały. (Ciotka Rubena)

Ależ ja bym wcale nie chciała wiedzieć ciebie takiego jak dawniej - powiedziała szczerym tonem - to by było okropne. To by mi zburzyło całe moje życie, które sobie jakoś tam ułożyłam (...) w ogóle nie wyobrażam już dziś sobie, że można się tak w kimś kochać. (Kazia)

Źródło: Jarosław Iwaszkiewicz, Panny z Wilka, Warszawa 1984.

RieOGFWs3tUZY
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego W poszukiwaniu straconego czasu Marcela Prousta stało się inspiracją dla kreacji losów Wiktora Rubena.

R1MuJiqcyIhvT
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zestaw ze sobą fragmenty powieści Marcela Prousta i opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Wyjaśnij różnice w charakterze opisu oraz podaj, co dla bohaterów jest czynnikiem wyzwalającym wspomnienia minionego czasu?

Z pewnością, to co we mnie drga w ten sposób, to musi być obraz, wspomnienie wzrokowe, które, skojarzone ze smakiem magdalenki, próbuje iść za nim aż do mnie.

(...) Czy dotrze aż do powierzchni mojej świadomości to wspomnienie, dawna chwila, którą siła identycznej chwili przyszła z tak daleka wołać, poruszać, wzywać w głębi mnie? Nie wiem. Teraz nie czuję już nic, wspomnienie zatrzymało się, może zanurzyło się z powrotem; kto wie, czy wypłynie kiedy z mroku? Dziesięć razy trzeba mi zaczynać, pochylać się ku niemu. I za każdym razem lenistwo, które nas odwraca od wszelkiego trudnego zadania, od wszelkiego doniosłego dzieła, poradziło mi, abym temu dał pokój, abym pił herbatę myśląc po prostu o dzisiejszych zgryzotach, o jutrzejszych pragnieniach, które można przeżuwać bez trudu.

Marcel Proust, W poszukiwaniu straconego czasu, tłum. Tadeusz Boy‑Żeleński, Warszawa 1937.

Nie, nie myślał nigdy o tamtych czasach ani o realizacji tego; nie spotkał nikogo, nikogo od owych wakacyj, i nie wiedział nic o miejscu, do którego teraz szedł. Oczywiście, wszystko po drodze było takie samo. Przy stacji tylko, która dawniej gwarzyła samotnie przez drogę z opuszczonym żydowskim zajazdem, wyrosło teraz z dziesięć domów, gdzie roiły się kolejowe interesy. Dalej był płot, zamykający skład węgla i drzewa, i dopiero potem, na prawo, zaczynała się ta szosa, która – ta już oczywiście - nic się nie zmieniła. Świeżo wówczas wybudowany dwór‑willa z czerwonej cegły postarzał się, ogródek naokoło niego podrósł. Ale dalej przy szosie stały tak olbrzymie białodrzewy, że czas już nie mógł ich powiększyć, mógł tylko je obalić. Było ich może o parę mniej niż dawniej i Ruben przypomniał sobie, że w czasie wojny odbywały się tutaj krwawe walki. Kule siepały pewnie po tych pniach.

Jarosław Iwaszkiewicz, Panny z Wilka, Warszawa 1984.

Re2gToQXiH4Qu
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z przywołanym w multimedium fragmentem utworu Panny z Wilka. Podaj narratora, określ typ narracji i opisz najważniejsze elementy świata przedstawionego.

R1PsQ1cVmKNRX
Kim jest narrator? (Uzupełnij). Typ narracji (Uzupełnij). Świat przedstawiony (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Na podstawie treści fragmentu opowiadania zamieszczonego w sekcji multimedialnej scharakteryzuj stosunek Wiktora Rubena do trzech porządków czasowych. Swoje wnioski zapisz w tabeli.

R1e91mI31100H
Przeszłość (Uzupełnij). Teraźniejszość (Uzupełnij). Przyszłość (Uzupełnij).
RgIP0E7iRrLXH2
Ćwiczenie 8
Zaznacz fragmenty, w których przyroda jest odbiciem stanu psychicznego Rubena. Był to jeden z tych dni na przełomie lata, kiedy jest bardzo ciepło, ale niebo jest pokryte, białe i ciepłe obłoki układają się w nieprzerwaną zasłonę. Drzewa stały z opuszczonymi, jakby zwiędłymi liśćmi, które pokazywały białawą podeszwę. Kwiaty też jakby więdły, dalie i fuksje zwiesiły głowy. Poczuł, patrząc na niemoc przyrody, że nie przezwycięży ona jesieni, i sam w sobie odczuł ów brak oporu, który decydował o przełomie lata.
2
Ćwiczenie 8
R1ARbZUStjn0p
Był to jeden z tych dni na przełomie lata, kiedy jest bardzo ciepło, ale niebo jest pokryte, białe i ciepłe obłoki układają się w nieprzerwaną zasłonę. Drzewa stały z opuszczonymi, jakby zwiędłymi liśćmi, które pokazywały białawą podeszwę. Kwiaty też jakby więdły, dalie i fuksje zwiesiły głowy. Poczuł, patrząc na niemoc przyrody, że nie przezwycięży ona jesieni, i sam w sobie odczuł ów brak oporu, który decydował o przełomie lata. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Na podstawie poprawnych odpowiedzi z poprzedniego ćwiczenia nazwij użyte środki stylistyczne i określ jaką pełnią funkcję.

R4OJpKGuFklUQ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Na podstawie cytatów wyjaśnij, dlaczego Wiktor i Kazia nazywali swoje spotkania etapami?

Pamiętał te czasy, kiedy tu bywał. Zawsze mu się wydawało, że życie będzie miał inne, obfitsze, bogatsze, niezwyklejsze niż wszyscy. Rozmawiał o tym tylko z Kazia. Z nią mówił bardzo mało zazwyczaj, ale raz na tydzień, raz na dwa tygodnie ucinali sobie rozmowę naprawdę ważną, która była, jak to nazywali wtedy między sobą, „etapem”. W czym? Nie zastanawiali się wtedy, czy etapem w ich rozwoju duchowym, czy w rozwoju ich przyjaźni, czy po prostu jakiejś drogi do jutra, nie pytali o to. Pamięta tylko, że jeden z „etapów” był specjalnie poświęcony jego możliwościom na przyszłość.

Kazia też chciała iść, ale Wiktor ją zatrzymał.
– Chwileczka jeszcze - powiedział - tutaj tak dobrze w tej spiżarni, niby pod podszewką ciepłego płaszcza. I miło mi, że odbywamy jeszcze jeden „etap” - dodał – wspominając dawne czasy.
– No, to chyba już ostatni - uśmiechnęła się Kazia, odpasując fartuch - widzisz, jak one nas daleko zaprowadziły, te „etapy”.
– Na Sybir - gorzko powiedział Wiktor.
I wyszli, goście przespali się już i zaroili pokoje, Kazia poszła do stołowego, Wiktor przeszedł przez salon i wyszedł na werandę: tu się po większej części odbywały dawne „etapy” jego z Kazią, nie podejrzewał, jakie nasiona zasiewał wtedy. W ogóle był przerażony przepaściami swej owoczesnej nieświadomości, ale i teraz widział, że nie pojmował wielu rzeczy jak inni, że stał się osobniejszy, niż był, że stał się odludkiem i pracując dla społeczeństwa stanął jakoby na boku, poza nim.

Wyjeżdżał opalony i dobrze wyglądający: poszedł na Wilko i pożegnał się z paniami z daleko idącym opanowaniem. Julcia mu zarzuciła, że jest zbyt obojętny. Zosia zapytała, czy znowu się zjawi za lat piętnaście. Pomyślał sobie: „Nigdy”, ale nie powiedział nic, uśmiechnął się tylko i nikt na pewno nic nie zauważył w tym jego uśmiechu. Kazia mu przyniosła dużą paczkę, starannie związaną sznurkiem, były to zapasy z jej spiżarni, „nowy etap naszej przyjaźni”, powiedziała z jakąś nieprzyjemną ironią; była jak gdyby rozżalona.

Źródło: Jarosław Iwaszkiewicz, Panny z Wilka, Warszawa 1984.

Rxdkxpkk95FYw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

W dwuetapowej interepretacji, odpowiedz na pytanie: dlaczego Wiktor wraca do Wilka? Weź pod uwagę powody egzystencjalne i emocjonalne, nie tylko świadome wybory, których dokonał główny bohater.

Rp8aNcguOjIlo
Teza interpretacyjna (Uzupełnij). Argumenty popierające tezę (Uzupełnij).
Praca domowa
Zapoznaj się z filmem Panny z Wilka z 1979 roku w reżyserii Andrzeja Wajdy. Następnie w tekście liczącym co najmniej 400 słów zestaw go z opowiadaniem Iwaszkiewicza. Podaj różnie i podobieństwa w ukazaniu Wilka. Spróbuj wyjaśnić, czy film - podobnie jak opowiadanie - przedstawia motywacje Wiktora Rubena do powrotu do Wilka.
Zapoznaj się z filmem Panny z Wilka z 1979 roku w reżyserii Andrzeja Wajdy. Następnie w tekście liczącym co najmniej 400 słów zestaw go z opowiadaniem Iwaszkiewicza. Podaj różnie i podobieństwa w ukazaniu Wilka. Spróbuj wyjaśnić, czy film - podobnie jak opowiadanie - przedstawia motywacje Wiktora Rubena do powrotu do Wilka.