Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Polityka spójności społecznej i gospodarczej oraz konkurencji i ochrony konsumentów UE
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
11) charakteryzuje działalność Unii Europejskiej w polityce spójności społecznej i gospodarczej oraz konkurencji i ochrony konsumentów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni najważniejsze polityki unijne;
przeanalizuje cele polityk unijnych;
oceni efekty polityki spójności w UE.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
debata;
układanka ekspercka.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematów i celów lekcji.
2. Burza mózgów. Uczniowie wypisują na tablicy skojarzenia z zagadnieniem „polityki unijne”. Następnie podkreślają najważniejsze z nich.
Faza realizacyjna
1. Podział na cztery grupy. Każda losuje jedną z polityk: spójności, gospodarczą, konkurencji lub ochrony konsumentów. Następnie zapoznaje się z tymi częściami sekcji „Przeczytaj” i animacji, które jej dotyczy. Na tej podstawie tworzy definicję polityki i analizują jej cele.
2.Układanka ekspercka. Następuje zmiana grup w taki sposób, by w każdej nowej grupie znaleźli się przedstawiciele wszystkich zespołów. Uczniowie wymieniają się informacjami i dzielą się wiedzą. Na koniec wybrane osoby podsumowują każdy rodzaj polityki unijnej.
3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.
4. Debata na temat polityki spójności w UE. Uczniowie, wypowiadając się, pamiętają nie tylko o celach, ale i efektach tej polityki. Mogą też odwołać się do przykładów z własnej okolicy. Na koniec wybrana osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia dołączone do animacji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, eur‑lex.europa.eu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie animacji uczniowie mogą stworzyć mapę myśli.