Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Polityka spójności społecznej i gospodarczej oraz konkurencji i ochrony konsumentów UE

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

11) charakteryzuje działalność Unii Europejskiej w polityce spójności społecznej i gospodarczej oraz konkurencji i ochrony konsumentów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni najważniejsze polityki unijne;

  • przeanalizuje cele polityk unijnych;

  • oceni efekty polityki spójności w UE.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • debata;

  • układanka ekspercka.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematów i celów lekcji.

2. Burza mózgów. Uczniowie wypisują na tablicy skojarzenia z zagadnieniem „polityki unijne”. Następnie podkreślają najważniejsze z nich.

Faza realizacyjna

1. Podział na cztery grupy. Każda losuje jedną z polityk: spójności, gospodarczą, konkurencji lub ochrony konsumentów. Następnie zapoznaje się z tymi częściami sekcji „Przeczytaj” i animacji, które jej dotyczy. Na tej podstawie tworzy definicję polityki i analizują jej cele.

2.Układanka ekspercka. Następuje zmiana grup w taki sposób, by w każdej nowej grupie znaleźli się przedstawiciele wszystkich zespołów. Uczniowie wymieniają się informacjami i dzielą się wiedzą. Na koniec wybrane osoby podsumowują każdy rodzaj polityki unijnej.

3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.

4. Debata na temat polityki spójności w UE. Uczniowie, wypowiadając się, pamiętają nie tylko o celach, ale i efektach tej polityki. Mogą też odwołać się do przykładów z własnej okolicy. Na koniec wybrana osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia dołączone do animacji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, eur‑lex.europa.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie animacji uczniowie mogą stworzyć mapę myśli.