Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty pomiędzy płaszczyznami i prostymi oraz pomiędzy płaszczyznami w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia kąty pomiędzy płaszczyznami i prostymi oraz pomiędzy płaszczyznami w ostrosłupie prawidłowym sześcikątnym
klasyfikuje kąty w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym
nazywa kąty w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym na podstawie zamieszczonego rysunku
oblicza miary kątów w ostrosłupie z zastosowaniem Twierdzenia Pitagorasa, własności trójkąta równobocznego, trójkąta prostokątnego równoramiennego oraz funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym
analizuje wzajemne zależności pomiędzy miarami kątów w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rozmowa nauczająca
dyskusja
Formy pracy:
praca całą klasą
praca w parach
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
arkusze papieru i flamastry dla poszczególnych grup
cyrkiel, patyczki, plastelina
modele brył
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza eksperyment znajdujący się we wprowadzeniu tematu z e‑podręcznika.
Uczniowie mierzą miary kątów wskazanych w eksperymencie. Wyciągają wnioski.
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę nauczającą na temat typów kątów w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym. Wskazuje kąty na modelu oraz w materiałach i w medium zawartym w sekcji „Aplet”.
Nauczyciel analizuje przykłady zawarte w materiałach interaktywnych.
Nauczyciel dzieli klasę na 3–osobowe grupy, daje każdej z grup arkusz papieru i flamastry. Uczniowie w grupach dyskutują nad rozwiązaniem zadań zamkniętych z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prezentuje poprawne rozwiązania.
Uczniowie rozwiązują w zeszytach zadania otwarte z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wraz z nauczycielem sprawdzają poprawność rozwiązania.
Uczniowie mierzą długości krawędzi podstawy, wysokości i krawędzi bocznych modeli, które otrzymali (z dokładnością do 1 mm) i układają zadanie dotyczące kątów w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym dla kolegi z ławki.
Uczniowie rozwiązują zadania ułożone przez kolegę i sprawdzają otrzymane wyniki z pomiarem wynikającym z eksperymentu.
Uczniowie wraz z nauczycielem dyskutują nad rozbieżnościami w otrzymanych wynikach.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wskazują słabe i mocne strony lekcji, omawiają, z czym mieli najwięcej trudności.
Praca domowa:
Uczniowie mają zapoznać się ponownie z apletem i, na jego podstawie, wykonać umieszczone pod nim polecenia.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Materiał może posłużyć jako wprowadzenie, przypomnienie przy tematach dotyczących objętości, pola powierzchni i przekrojów ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego.