Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: „Ku pokrzepieniu serc”. Rola kultury polskiej w dziele zachowania tożsamości narodowej przez Polaków pod zaborami – wypracowanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
uczy się dokonywania selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych ze źródeł historycznych;
tworzy spójną narrację historyczną dotyczącą dorobku kultury polskiej XIX w. w ujęciu zarówno przekrojowym, jak i problemowym;
rozwija umiejętność budowania argumentacji, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „»Ku pokrzepieniu serc«. Rola kultury polskiej w dziele zachowania tożsamości narodowej przez Polaków pod zaborami – wypracowanie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Pojęcia, wydarzenia, postacie” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cel lekcji. Podkreśla, że uczniowie będą pracować nad wypracowaniem opartym na materiałach źródłowych. Zapowiada, że przećwiczą pracę z materiałami źródłowymi i różnymi typami poleceń, a także kolejne kroki w pisaniu wypracowania.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią sekcji „Pojęcia, wydarzenia, postacie”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Praca z multimedium („Materiały źródłowe”). Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 1: „Zapoznaj się z poniższymi materiałami źródłowymi. Stwórz notatkę, w której zawrzesz najważniejsze informacje dotyczące tematu zajęć („»Ku pokrzepieniu serc«. Dorobek kultury polskiej XIX w.”), dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 1 z sekcji „Wypracowanie”: formułują wstęp do wypracowania zawierający krótką charakterystykę kultury polskiej w XIX w. oraz umiejscawiają temat w czasie. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Następnie uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia w różnych układach: samodzielnie, w parach lub grupach, a na koniec wspólnie.
Nauczyciel poleca, aby wybrana osoba (albo ochotnik) przeczytała przygotowane podczas lekcji wypracowanie. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają pracę, sugerują, co ich zdaniem warto byłoby dodać lub rozwinąć. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi albo uczennicy (może być także ochotnik) podsumowanie lekcji „»Testament Krzywoustego«. Przyczyny polityczne i społeczno‑gospodarcze oraz następstwa rozbicia dzielnicowego – wypracowanie”. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego. Prosi jedną osobę o podsumowanie pracy.
Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia przedstawioną pracę (lub prace).
Praca domowa:
W jaki inny sposób możesz napisać wypracowanie na zadany temat? Zaproponuj alternatywną wersję wypracowania.
Nauczyciel może rozdać przykładowy temat wypracowania (np. z wcześniejszych egzaminów) i poprosić o jego napisanie w domu.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Arkusze CKE z historii z poprzednich lat.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Materiały źródłowe”, aby przygotować się do późniejszej pracy.