Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Katarzyna Piotrowska
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Speedcubing and Its Charm / Uroki speedcubingu
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, I.12, III.1, III.4, IV.2, V.3, V.4, V.6, V.11, V.12, VII.4, VII.5, VIII.2, VIII.3, XIII
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z speedcubingiem, czyli układaniem kostki Rubika na czas.
Uczeń potrafi wypowiedzieć się na temat przyczyn popularności speedcubingu i jego zalet.
Uczeń potrafi zredagować e‑mail, w którym relacjonuje zawody speedcubingowe, które ostatnio widział.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat speedcubingu, czyli układania kostki Rubika na czas.
Uczeń rozwija wiedzę na temat speedcubingu.
Uczeń kształtuje zrozumienie istoty wyznaczania sobie celów i dążenia do ich realizacji.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem/audiobookiem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica multimedialna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcie dziewczyny układającej kostkę Rubika i pyta: Have you ever tried to solve the Rubik’s Cube puzzle? Did you enjoy the puzzle? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Dodatkowo, w oparciu o cytaty, uczniowie mogą wyjaśnić, co zdaniem Rubika, sprawia, że łamigłówki są tak atrakcyjną formą rozrywki.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w dwóch grupach. Grupa A zapoznaje się z trzema pierwszymi fragmentami tekstu How About Speedcubing?, grupa B czyta pozostałe trzy fragmenty. Następnie w swoich grupach uczniowie układają pytania do przydzielonych im fragmentów. Grupy wymieniają się pytaniami, czytają fragmenty tekstu drugiej grupy i odpowiadają na zadane pytania. Odpowiedzi omawiane są na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Tam, gdzie to możliwe, do poszczególnych zdań uczniowie podają dodatkowe informacje, korzystając z informacji zawartych w tekście.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj).
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Dodatkowo na pytanie 3 uczniowie mogą odpowiedzieć na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna).
Uczniowie grają w grę edukacyjną, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Gra edukacyjna). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Uczniowie pracują w parach i inscenizują wywiad z uczestnikiem zawodów speedcubingowych. Najpierw jedna osoba wciela się w rolę dziennikarza/dziennikarki i zadaje min. 5 pytań na temat specyfiki tego sportu koledze/koleżance, który/która wciela się z kolei w rolę zawodnika. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Chętni prezentują wywiady na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently watched a speedcubing competition. Write an email to a friend in which you:
inform where the event was held and explain why you went to see it;
describe the speedcubing competition;
explain what surprised you most during the speedcubing competition;
give your opinion on the reasons for speedcubing’s popularity.
Use between 100 and 150 words.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie tworzą chmurę wyrazową, w której umieszczają kluczowe pojęcia dotyczące tematu układania kostki Rubika. Na kolejnej lekcji uczniowie w parach wskazują poszczególne hasła w swoich chmurach, a następnie omawiają hasła wskazane przez kolegę/koleżankę.