Autorka e‑materiału: Katarzyna Piotrowska

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Speedcubing and Its Charm / Uroki speedcubingu

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, I.12, III.1, III.4, IV.2, V.3, V.4, V.6, V.11, V.12, VII.4, VII.5, VIII.2, VIII.3, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z speedcubingiem, czyli układaniem kostki Rubika na czas.

  2. Uczeń potrafi wypowiedzieć się na temat przyczyn popularności speedcubingu i jego zalet.

  3. Uczeń potrafi zredagować e‑mail, w którym relacjonuje zawody speedcubingowe, które ostatnio widział.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat speedcubingu, czyli układania kostki Rubika na czas.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat speedcubingu.

  3. Uczeń kształtuje zrozumienie istoty wyznaczania sobie celów i dążenia do ich realizacji.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem/audiobookiem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica multimedialna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcie dziewczyny układającej kostkę Rubika i pyta: Have you ever tried to solve the Rubik’s Cube puzzle? Did you enjoy the puzzle? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Dodatkowo, w oparciu o cytaty, uczniowie mogą wyjaśnić, co zdaniem Rubika, sprawia, że łamigłówki są tak atrakcyjną formą rozrywki.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w dwóch grupach. Grupa A zapoznaje się z trzema pierwszymi fragmentami tekstu How About Speedcubing?, grupa B czyta pozostałe trzy fragmenty. Następnie w swoich grupach uczniowie układają pytania do przydzielonych im fragmentów. Grupy wymieniają się pytaniami, czytają fragmenty tekstu drugiej grupy i odpowiadają na zadane pytania. Odpowiedzi omawiane są na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Tam, gdzie to możliwe, do poszczególnych zdań uczniowie podają dodatkowe informacje, korzystając z informacji zawartych w tekście.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj).

  5. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Dodatkowo na pytanie 3 uczniowie mogą odpowiedzieć na forum klasy.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna).

  7. Uczniowie grają w grę edukacyjną, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Gra edukacyjna). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

  8. Uczniowie pracują w parach i inscenizują wywiad z uczestnikiem zawodów speedcubingowych. Najpierw jedna osoba wciela się w rolę dziennikarza/dziennikarki i zadaje min. 5 pytań na temat specyfiki tego sportu koledze/koleżance, który/która wciela się z kolei w rolę zawodnika. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Chętni prezentują wywiady na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently watched a speedcubing competition. Write an email to a friend in which you:

  • inform where the event was held and explain why you went to see it;

  • describe the speedcubing competition;

  • explain what surprised you most during the speedcubing competition;

  • give your opinion on the reasons for speedcubing’s popularity.

Use between 100 and 150 words.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą chmurę wyrazową, w której umieszczają kluczowe pojęcia dotyczące tematu układania kostki Rubika. Na kolejnej lekcji uczniowie w parach wskazują poszczególne hasła w swoich chmurach, a następnie omawiają hasła wskazane przez kolegę/koleżankę.