Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Wiktor Janowski
Przedmiot: biologia
Temat: Podstawowe zasady metabolizmu
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz pojęcie metabolizmu.
Wykażesz różnice między anabolizmem a katabolizmem.
Omówisz rolę ATP w reakcjach metabolicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczenia interaktywne;
praca z tekstem źródłowym;
praca z filmem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przygotowanie w parach celów lekcji. W razie problemów z ich sformułowaniem nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Czego chcecie się dowiedzieć?”, „Co was interesuje w związku z tematem lekcji?”. Wybrana osoba zapisuje ustalone cele na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie do filmu samouczka w e‑materiale. Następnie zapoznają się z filmem samouczkiem i weryfikują swoją odpowiedź.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery równoliczne grupy. Zadaniem każdego zespołu jest opracowanie na podstawie informacji zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” wskazanego zagadnienia:
grupa I – anabolizm;
grupa II – katabolizm;
grupa III – ATP – uniwersalny nośnik energii;
grupa IV – nośniki elektronów.
Uczniowie pracują w grupach „eksperckich”: czytają informacje na zadany temat, zapisują najważniejsze informacje i omawiają je, poddają pod dyskusję ewentualne wątpliwości. Nauczyciel monitoruje działania uczniów.
Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie odliczają i zapamiętują swój numer. Następnie tworzą nowe grupy, w taki sposób, żeby w każdym zespole znalazł się jeden uczeń o danym numerze. Teraz uczniowie przekazują sobie kolejno wiedzę zdobytą podczas pracy w grupach „eksperckich”.
Uczniowie wracają do swoich pierwotnych grup i konfrontują informacje, o których dowiedzieli się od „ekspertów” z innych zespołów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, by określili, które z celów zapisanych na początku lekcji udało się osiągnąć.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8, dotyczące wpływu chorób tarczycy na równowagę pomiędzy procesami anabolicznymi i katabolicznymi. Chętne osoby prezentują swoje odpowiedzi.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 7 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:
Uczniowie mogą wykorzystać film samouczek w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.