Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Podstawowe założenia teorii tektoniki płyt

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

1) wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje, jak ewoluowały poglądy dotyczące teorii tektoniki płyt,

  • wylicza dowody świadczące o słuszności teorii tektoniki płyt,

  • definiuje procesy odpowiedzialne za ruch płyt litosfery.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa mentalna, metody operatywne (duże puzzle, praca z mapą, z filmem edukacyjnym)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny, ścienna mapa fizyczna świata, arkusze papieru, pisaki, pocięte (tak jak puzzle) fragmenty mapy konturowej świata (z Atlantykiem)

Materiały pomocnicze

  • Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne Warszawa 1979.

  • Mizerski W., Kontynenty w ruchu, Iskry, Warszawa 1986.

  • Nawara K., Tajemnice milczących miliardów, Iskry, Warszawa 1983.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji i wprowadza uczniów w tematykę zajęć – dzieli uczniów na grupy maksymalnie 4‑osobowe, rozdaje im do ułożenia duże puzzle z pociętej mapy konturowej przedstawiającej obie Ameryki, Europę z Azją i Afrykę (ważne, aby na Atlantyku były dokładne rozcięcia wzdłuż ryftu, pozostałe elementy na kontynentach mogą być dowolnie pocięte).

  • Po ułożeniu nauczyciel prosi o porównanie ułożonych puzzli z mapą w atlasie Świat – geologia, tektonika: zadaje pytanie o połączenie puzzli na oceanie, uczniowie szukają podobieństw między liniami brzegowymi poszczególnych kontynentów (głównie zwracamy uwagę na linie brzegowe Ameryki Południowej i Afryki).

  • Po znalezieniu podobieństw nauczyciel nawiązuje do mapy w atlasie przedstawiającej Wędrówki kontynentów.

Faza realizacyjna

  • Pogadanka nauczyciela na temat rozwoju teorii wędrówki kontynentów – nauczyciel może wykorzystać część „Przeczytaj” w e‑materiale: zagadnienia dotyczące badań Snidera, Taylora, Wegenera.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w grupach 4‑osobowych przeanalizowali rozpad Pangei do kontynentów współczesnych – przed dyskusją nauczyciel przedstawia film edukacyjny z e‑materiału Główne założenia tektoniki płyt.

  • Dyskusja na forum klasy – wprowadzenie (lub utrwalenie) terminów związanych z tektoniką płyt, przeanalizowanie dryfu kontynentów.

  • Następnie uczniowie pracując w grupach, szukają informacji dotyczących dowodów, które potwierdzają wędrówkę kontynentów, a potem przedstawiają je na plakacie (mapa myśli).

  • Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu liderzy poszczególnych grup na forum całej klasy prezentują swoje plakaty – możliwa dyskusja po prezentacji wszystkich prac.

  • Nauczyciel w razie konieczności dopowiada, wyjaśnia; podsumowuje efekty pracy w grupach.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka, wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie w pracę na lekcji.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami: co było ciekawe, łatwe/trudne, gdzie mogą wykorzystać poznane informacje.

Praca domowa

  • Wyjaśnij mechanizm ruchu płyt litosfery.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Film edukacyjny można wykorzystać w toku lekcji z zakresu podstawowego dotyczącej wyjaśniania przebiegu głównych procesów wewnętrznych (V.2);

  • film edukacyjny można wykorzystać w toku lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczącej wpływu procesów geologicznych na powstanie struktur tektonicznych. (V.9)