Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Formy transformacji w państwach byłego bloku socjalistycznego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
16) przedstawia – na wybranych przykładach – różne modele demokratyzacji; rozważa, na ile polska demokratyzacja przełomu lat 80. i 90. XX w. miała charakter reformy, a na ile – rewolucji;
17) porównuje różne modele dekomunizacji i lustracji oraz rozważa ich zasadność.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje różne formy transformacji;
analizuje zmiany, z jakimi wiązała się transformacja;
ocenia stan transformacji w krajach Europy Środowej i Południowo‑Wschodniej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
quiz;
metoda kapelusza;
metoda kuli śnieżnej;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” w celu aktywnego udziału w lekcji.
Faza wstępna
1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Formy transformacji w państwach byłego bloku socjalistycznego” i omówienie celów zajęć.
2. Metoda kuli śnieżnej – definiowanie pojęcia „transformacja”. Uczniowie w parach ustalają definicję transformacji, zapisują na kartkach, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
2. Uczniowie w parach zapoznają się z animacją. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują ćwiczenia dołączone do multimedium.
3. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w animacji układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
4. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Wykonaj ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Konstanty A. Wojtaszczyk (red.), Społeczeństwo i polityka, Warszawa 2007.
Transformacja polska. Dokumenty i analizy 1991‑1993, praca zbiorowa, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać animację jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.