Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Nieoznaczony układ równań liniowych z dwiema niewiadomymi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję nieoznaczonego układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi
przedstawia graficzną ilustrację nieoznaczonego układu równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
dopisuje do danego równania drugie równanie tak, aby tworzyły one nieoznaczony układ równań
zapisuje podane informacje w postaci układu równań
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
stacje eksperckie
analiza przypadku
dyskusja
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Jeszcze przed lekcją nauczyciel wybiera ośmiu uczniów i tworzy cztery grupy eksperckie. Eksperci w parach przygotowują informacje oraz własne zadania na następujące tematy:
I. Definicja nieoznaczonego układu równań.
II. Interpretacja geometryczna układu nieoznaczonego.
III. Dopisywanie drugiego równania do podanego wcześniej, tak aby utworzony układ spełniał określone warunki.
IV. Zapisywanie układów równań wynikających z treści zadań tekstowych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie będą pracować metodą stacji eksperckich
Faza realizacyjna:
Uczniowie – eksperci kolejno prezentują przygotowane przez siebie informacje. Po prezentacji odpowiadają na pytania pozostałych uczniów i wyjaśniają wątpliwości.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, które podchodzą do stacji informacyjnych. Każda z grup zadaniowych, rozwiązuje przygotowane przez ekspertów zadania.
Eksperci wspierają pozostałych uczniów, wyjaśniają wątpliwości. Nauczyciel nadzoruje pracę grup.
Po wykonaniu zadań z danego zakresu, grupy zadaniowe przechodzą do kolejnej stacji.
Po przejściu wszyskich stacji uczniowie wracają na miejsca, pracując w parach, uczniowie zapoznają się z animacją i wykonują polecenie umieszczone pod nią.
Uczniowie rozwiązują zadania zawarte w materiale w animacji. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące pracy na lekcji. Nauczyciel i uczniowie – eksperci wyjaśniają wątpliwości.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, omawia pracę ekspertów oraz wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana przez uczniów jako pomoc przy rozwiązywaniu pracy domowej oraz jako utrwalenie informacji z lekcji. Materiał może być wykorzystany również przy powtórzeniu wiadomości dotyczących rozwiązywania układów równań oraz interpretacji geometrycznej układów równań liniowych.