Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Słownik filozoficzny: syjonizm

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
12. Egzystencjalizm. Uczeń:
4) charakteryzuje jeden z następujących kierunków filozofii XX wieku: filozofia życia, hermeneutyka, personalizm, filozofia dialogu;
III. Wybrane problemy filozofii.
10. Wybrane spory z zakresu filozofii polityki. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
1) o naturę społeczeństwa (indywidualizm – kolektywizm);
3) o naczelne wartości życia społecznego (liberalizm kulturowy – konserwatyzm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna historię syjonizmu i postaci jego ideologów;

  • analizuje społeczno‑historyczny kontekst pojawienia się syjonizmu jako ruchu politycznego;

  • charakteryzuje stanowisko Martina Bubera na temat syjonizmu rozumianego jako przejaw żydowskiego humanizmu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Słownik filozoficzny: syjonizm”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcjach: Wprowadzenie, Przeczytaj oraz Prezentacja. Wykonują polecenie w sekcji Przeczytaj.

  2. Uwaga, ze względu na obszerność materiału zaleca się selekcję treści potrzebnych do przeprowadzenia lekcji.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza ich odpowiedzi na pytania w sekcji „Przeczytaj”. Czyta na głos wybrane z nich. Następnie na podstawie odpowiedzi uczniów inicjuje dyskusję, zadając pytanie: Do jakiej religijnej tradycji odwoływała się ideologia syjonizmu? Co wiesz na jej temat?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z nich ma za zadanie przygotować prezentacje na podstawie wydzielonych części materiału w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
    – grupa 1: twórcy syjonizmu;
    – grupa 2: doktryny;
    – grupa 3: oponenci.
    Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia zawierające syntezę treści przydzielonej części multimedium oraz odpowiedzi na polecenia. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.Wspólne omówienie treści z sekcji Przeczytaj i Prezentacja. Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę nauczającą, prowokując pytania i naprowadzając uczniów na odpowiedzi. Sprawdza, czy materiał został dobrze zrozumiany. Zadaje uczniom pytania:
    – Dlaczego według syjonistów kształtowanie się tożsamości narodowej było zależne od powrotu do Izraela?
    – Dlaczego poglądy oponentów syjonizmu często bywały określane jako antysemickie?

  2. Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel wyświetla multimedium z sekcji „Audiobook”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedzi na pytania:
    – Jakie nadzieje Martin Buber pokładał w syjonizmie? Czy syjonizm spełnił jego oczekiwania?
    – jakie były założenia filozofii Martina Bubera?
    – Jaka była rola dialogu z Bogiem i innym człowiekiem w konstytuowaniu się tożsamości człowieka według Martina Bubera? (Uzupełnij). Po wyznaczonym czasie pary łączą się w czwórki i wspólnie omawiają swoje odpowiedzi, uzupełniając zawarte w nich wnioski i wiadomości. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni rolę doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  3. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1 i 2 w sekcji „Audiobook”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie indywidualnie przygotowują propozycje rozwinięcia mapy myśli w sekcji „Audiobook”. Porównują swoje propozycje z wersją przygotowaną przed lekcją, dokonując autoewaluacji.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Bubera: Kto chce rozmawiać z Bogiem, nie rozmawiając z człowiekiem – tego słowo błądzi

Materiały pomocnicze:

  1. Buber Martin, Ja i Ty: wybór pism filozoficznych, Warszawa, 1992

  2. Gadacz Tadeusz, Historia filozofii XX wieku: nurty, T. 2: Neokantyzm, filozofia egzystencji, filozofia dialogu, Kraków 2009.

  3. Surzyn Jacek, Antysemityzm, emancypacja, syjonizm, Katowice 2014.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.