Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Słownik filozoficzny: syjonizm
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna historię syjonizmu i postaci jego ideologów;
analizuje społeczno‑historyczny kontekst pojawienia się syjonizmu jako ruchu politycznego;
charakteryzuje stanowisko Martina Bubera na temat syjonizmu rozumianego jako przejaw żydowskiego humanizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Słownik filozoficzny: syjonizm”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcjach: Wprowadzenie, Przeczytaj oraz Prezentacja. Wykonują polecenie w sekcji Przeczytaj.
Uwaga, ze względu na obszerność materiału zaleca się selekcję treści potrzebnych do przeprowadzenia lekcji.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza ich odpowiedzi na pytania w sekcji „Przeczytaj”. Czyta na głos wybrane z nich. Następnie na podstawie odpowiedzi uczniów inicjuje dyskusję, zadając pytanie: Do jakiej religijnej tradycji odwoływała się ideologia syjonizmu? Co wiesz na jej temat?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z nich ma za zadanie przygotować prezentacje na podstawie wydzielonych części materiału w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
– grupa 1: twórcy syjonizmu;
– grupa 2: doktryny;
– grupa 3: oponenci.
Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia zawierające syntezę treści przydzielonej części multimedium oraz odpowiedzi na polecenia. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.Wspólne omówienie treści z sekcji Przeczytaj i Prezentacja. Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę nauczającą, prowokując pytania i naprowadzając uczniów na odpowiedzi. Sprawdza, czy materiał został dobrze zrozumiany. Zadaje uczniom pytania:
– Dlaczego według syjonistów kształtowanie się tożsamości narodowej było zależne od powrotu do Izraela?
– Dlaczego poglądy oponentów syjonizmu często bywały określane jako antysemickie?Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel wyświetla multimedium z sekcji „Audiobook”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedzi na pytania:
– Jakie nadzieje Martin Buber pokładał w syjonizmie? Czy syjonizm spełnił jego oczekiwania?
– jakie były założenia filozofii Martina Bubera?
– Jaka była rola dialogu z Bogiem i innym człowiekiem w konstytuowaniu się tożsamości człowieka według Martina Bubera? (Uzupełnij). Po wyznaczonym czasie pary łączą się w czwórki i wspólnie omawiają swoje odpowiedzi, uzupełniając zawarte w nich wnioski i wiadomości. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni rolę doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1 i 2 w sekcji „Audiobook”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie przygotowują propozycje rozwinięcia mapy myśli w sekcji „Audiobook”. Porównują swoje propozycje z wersją przygotowaną przed lekcją, dokonując autoewaluacji.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Bubera:
Kto chce rozmawiać z Bogiem, nie rozmawiając z człowiekiem – tego słowo błądzi
Materiały pomocnicze:
Buber Martin, Ja i Ty: wybór pism filozoficznych, Warszawa, 1992
Gadacz Tadeusz, Historia filozofii XX wieku: nurty, T. 2: Neokantyzm, filozofia egzystencji, filozofia dialogu, Kraków 2009.
Surzyn Jacek, Antysemityzm, emancypacja, syjonizm, Katowice 2014.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.