Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zależność prędkości i wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I.Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń :
3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik;
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe);
II. Mechanika. Uczeń:
4) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości i przyspieszenia oraz drogi od czasu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń poznaje zależność prędkości od czasu oraz wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnym.

  2. Uczeń analizuje i interpretuje wykresy zależności prędkości od czasu w ruchu jednostajnym.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

– pogadanka, – pokaz multimedialny.

Formy zajęć:

praca w grupach;

Środki dydaktyczne:

– komputer z rzutnikiem i głośnikami.

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w ramach pracy domowej przed lekcją oglądają film‑samouczek i analizują opisany w nim przykład. Nauczyciel na początku lekcji wyjaśnia ewentualne niejasności związane z filmem.

Faza realizacyjna:

Uczniowie wspólnie analizują zależność prędkości od czasu w ruchu opisanym w części „Przeczytaj”. Nauczyciel zwraca uwagę na konieczność analizowania obu współrzędnych wektora prędkości. Uczniowie obliczają także średnią prędkość oraz szybkość podczas tego ruchu.

Następnie uczniowie w grupach wykonują taką samą analizę dla ruchu, który odbywa się po torze w kształcie trójkąta prostokątnego. Warto by każda grupa rozważała inny trójkąt.

Grupy po skończonej analizie przedstawiają swoje wykresy na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują zadanie piąte z części „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Zadanie 4 i 7 z części „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek uczniowie mogą również obejrzeć podczas lekcji.