Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ budowy geologicznej na ukształtowanie powierzchni Polski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

  1. identyfikuje związki pomiędzy budową geologiczną Polski i własnego regionu a głównymi cechami ukształtowania powierzchni.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia budowę geologiczną Polski,

  • charakteryzuje ukształtowanie powierzchni Polski,

  • wymienia czynniki, które miały wpływ na ukształtowanie powierzchni Polski.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning, miniwykład

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze

J. Kondracki, Geografia Polski. Mezoregiony fizycznogeograficzne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.

W. Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie tematu i celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak budowa geologiczna wpływa na rzeźbę terenu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie przedstawia budowę geologiczną Polski oraz ukształtowanie powierzchni. Uczniowie w atlasach geograficznych analizują budowę geologiczną Polski. Ochotnicy wskazują poszczególne struktury geologiczne na mapie fizycznej Polski.

  • Uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną, na jej podstawie wskazują na związek budowy geologicznej z ukształtowaniem powierzchni (wykonują polecenie do symulacji interaktywnej).

  • Uczniowie wymieniają i omawiają czynniki, które miały wpływ na ukształtowanie powierzchni Polski. Mogą w tym celu korzystać z e‑materiału. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia ich wątpliwości.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, mówią, co było łatwe, trudne. Nauczyciel zwraca uwagę na mocne i słabsze strony pracy uczniów, ocenia ich aktywność, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej treści omawianych podczas lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana w ramach zajęć dotyczących głównych jednostek geologicznych występujących na terenie Polski (zakres podstawowy: XIV. 2).