Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ budowy geologicznej na ukształtowanie powierzchni Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
identyfikuje związki pomiędzy budową geologiczną Polski i własnego regionu a głównymi cechami ukształtowania powierzchni.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia budowę geologiczną Polski,
charakteryzuje ukształtowanie powierzchni Polski,
wymienia czynniki, które miały wpływ na ukształtowanie powierzchni Polski.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning, miniwykład
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze
J. Kondracki, Geografia Polski. Mezoregiony fizycznogeograficzne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
W. Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie tematu i celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak budowa geologiczna wpływa na rzeźbę terenu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie przedstawia budowę geologiczną Polski oraz ukształtowanie powierzchni. Uczniowie w atlasach geograficznych analizują budowę geologiczną Polski. Ochotnicy wskazują poszczególne struktury geologiczne na mapie fizycznej Polski.
Uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną, na jej podstawie wskazują na związek budowy geologicznej z ukształtowaniem powierzchni (wykonują polecenie do symulacji interaktywnej).
Uczniowie wymieniają i omawiają czynniki, które miały wpływ na ukształtowanie powierzchni Polski. Mogą w tym celu korzystać z e‑materiału. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia ich wątpliwości.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, mówią, co było łatwe, trudne. Nauczyciel zwraca uwagę na mocne i słabsze strony pracy uczniów, ocenia ich aktywność, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej treści omawianych podczas lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana w ramach zajęć dotyczących głównych jednostek geologicznych występujących na terenie Polski (zakres podstawowy: XIV. 2).