Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Interpretacja współczynnika w równaniu prostej w postaci kierunkowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje z wykresu wyraz wolny prostej .
wyznacza równanie prostej przechodzącej przez dwa punkty korzystając z interpretacji wyrazu wolnego,
ocenia, czy punkt o danych współrzędnych należy do prostej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się przed lekcją z Apletem oraz zapisanie minimum 2 wniosków z obserwacji.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat: „Interpretacja współczynnika w równaniu prostej w postaci kierunkowej”.
Prowadzący przybliża uczniom temat zajęć. Następnie wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie porównują je z wnioskami przygotowanymi przed lekcją.
Przedstawiciel każdej z grup przedstawia wybrane zdaniem grupy najciekawsze pytania. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania w sekcji „Sprawdź się” na czas. Para, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przypomina temat zajęć: „Interpretacja współczynnika w równaniu prostej w postaci kierunkowej” i podsumowuje przebieg zajęć. Wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…”.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet może zostać wykorzystany przez uczniów jako materiał, służący powtórzeniu i przypomnieniu materiału.