Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Źródła renesansowej refleksji o człowieku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna religijne i filozoficzne źródła renesansowej refleksji na temat człowieka;
odnajdzie nawiązania do myśli filozofii platońskiej w polskiej literaturze epoki renesansu;
przeanalizuje renesansowy topos świata‑teatru i człowieka‑Bożego igrzyska.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom zastanowienie się nad słowami zamieszczonymi we wprowadzeniu do lekcji:
Kim jest człowiek? Czy istnieje w nim coś specyficznego, co odróżnia go od wszelkich innych bytów: świata rzeczy, roślin, zwierząt, ale również od świata boskiego? Czy człowiek jest tylko duszą, czy jedynie ciałem, a może tajemniczym połączeniem duszy i materii? Do jakiego celu zmierza ludzkie życie?
Uczniowie przygotowują się do dyskusji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Zasadnicza część zajęć odbywa się w formie burzy mózgów. Nauczyciel prowadzi dyskusję, zadaje pytania, komentuje odpowiedzi uczniów oraz włącza się do rozmowy. Celem wymiany zdań jest zrozumienie źródeł renesansowej refleksji o człowieku. Dobór pytań dostosowywany jest do dynamiki dyskusji. Wśród nich pojawiają się pytania, nad którymi uczniowie mieli się zastanowić w domu.
Po zakończonej rozmowie uczniowie wykonują polecenie 1 z galerii: Zapoznaj się z galerią zdjęć. Wyjaśnij, jak przejawia się platońska wizja człowieka w twórczości Kochanowskiego. Drugie polecenie z multimedium uczniowie wykonują w domu.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1 zajmuje się poleceniem i ćwiczeniem 1, zespół 2 – poleceniem i ćwiczeniem 2. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Na podstawie multimedium wskaż elementy wspólne dla postawy i twórczości Kochanowskiego i Erazma z Rotterdamu.
Materiały pomocnicze:
https://www.focus.pl/artykul/czlowiek‑renesansu‑kogo‑nazywamy‑tym‑mianem‑i-kto‑byl‑ostatnim‑czlowiekiem‑renesansu
https://www.polskieradio.pl/7/5098/Artykul/2495880,Prawdziwy‑czlowiek‑renesansu‑Michel‑de‑Montaigne
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.