Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Źródła renesansowej refleksji o człowieku

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna religijne i filozoficzne źródła renesansowej refleksji na temat człowieka;

  • odnajdzie nawiązania do myśli filozofii platońskiej w polskiej literaturze epoki renesansu;

  • przeanalizuje renesansowy topos świata‑teatru i człowieka‑Bożego igrzyska.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel poleca uczniom zastanowienie się nad słowami zamieszczonymi we wprowadzeniu do lekcji:
    Kim jest człowiek? Czy istnieje w nim coś specyficznego, co odróżnia go od wszelkich innych bytów: świata rzeczy, roślin, zwierząt, ale również od świata boskiego? Czy człowiek jest tylko duszą, czy jedynie ciałem, a może tajemniczym połączeniem duszy i materii? Do jakiego celu zmierza ludzkie życie?
    Uczniowie przygotowują się do dyskusji.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Zasadnicza część zajęć odbywa się w formie burzy mózgów. Nauczyciel prowadzi dyskusję, zadaje pytania, komentuje odpowiedzi uczniów oraz włącza się do rozmowy. Celem wymiany zdań jest zrozumienie źródeł renesansowej refleksji o człowieku. Dobór pytań dostosowywany jest do dynamiki dyskusji. Wśród nich pojawiają się pytania, nad którymi uczniowie mieli się zastanowić w domu.

  2. Po zakończonej rozmowie uczniowie wykonują polecenie 1 z galerii: Zapoznaj się z galerią zdjęć. Wyjaśnij, jak przejawia się platońska wizja człowieka w twórczości Kochanowskiego. Drugie polecenie z multimedium uczniowie wykonują w domu.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1 zajmuje się poleceniem i ćwiczeniem 1, zespół 2 – poleceniem i ćwiczeniem 2. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Na podstawie multimedium wskaż elementy wspólne dla postawy i twórczości Kochanowskiego i Erazma z Rotterdamu.

Materiały pomocnicze:

  • https://www.focus.pl/artykul/czlowiek‑renesansu‑kogo‑nazywamy‑tym‑mianem‑i-kto‑byl‑ostatnim‑czlowiekiem‑renesansu

  • https://www.polskieradio.pl/7/5098/Artykul/2495880,Prawdziwy‑czlowiek‑renesansu‑Michel‑de‑Montaigne

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.