Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1

Przeanalizuj prezentację multimedialną. Wyjaśnij, jak renesansowi twórcy rozumieli pojęcie Fortuny i jaki miała ona wpływ na ludzkie życie. Swoje spostrzeżenia wynotuj w formie mapy myśli.

ReengkZKYd5Oy
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Fortuna
    • Elementy należące do kategorii Fortuna
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Fortuna
R1Z13TKDYzjIb
(Uzupełnij).
antropologia
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie, jak wyglądała relacja człowieka z Bogiem w toposach myślicieli renesansu: świat - teatr i człowiek - Boże igrzysko? Zapisz swoją odpowiedź.

R1DaGyu39gQBE
(Uzupełnij).
RSJZ0JqPdVoG1
RZyaQsRFhZuAc
Rbltf3gyxtkeO
Rafael Santi, Szkoła Ateńska, 1509-1511
Źródło: domena publiczna.
1

Renesansowi myśliciele przyjmowali na ogół założenia filozofii platońskiej, traktując człowieka jako rozumną duszę władającą nędznym ciałem. Taką filozofię przyjęli kiedyś stoicy cesarstwa rzymskiego, zwłaszcza Seneka. Pasowała ona bowiem niemal idealnie do ich etyki, w której nakazywano podporządkowanie wszelkich sfer życia cnocie, a ta była według platoników równa rozumowi. Dla człowieka, który chciał wieść szczęśliwe i spokojne życie, rozum był więc najwyższą wartością.

R8GuFPY46TKtF
RFtayZ2lxYu0c
Salvator Rosa, Alegoria Fortuny, między 1658 a 1659
Źródło: domena publiczna.
1

Renesansowi poeci, podążający śladami stoików, zwracali uwagę, że przede wszystkim człowiek powinien uniezależnić się od darów Fortuny, którą pojmowali jako boginię ślepego, bezrozumnego losu i traktowali jako głównego wroga rozumnej istoty ludzkiej. Człowiek, jeśli chce być szczęśliwy, nie może pozwolić sobie na to, by kierował nim zmienny los, raz dając, raz odbierając to, co cenne.

RyCJzqhq61ruQ
RdwrXlHX2eSSB
Étienne Colaud, Fortuna z kołem, 1530
Źródło: domena publiczna.
1

Człowiek rozumny musi być więc ostrożny. Łatwo bowiem wpaść w zastawione przez Fortunę sieci. Życie ludzkie zależy jedynie od nieprzewidywalnych kaprysów Fortuny, która igra sobie z człowiekiem, raz dając, raz zabierając to, co jest wyłączną jej własnością. Poeci renesansu przestrzegali przed jej zmiennością. Czynił to niejednokrotnie w swoich Pieśniach Jan Kochanowski.

R1SKCJQJxVF75
1,1
R1XarMa56rBy7
Witraż przedstawiający Jana Kochanowskiego
w Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Źródło: Jan Ryś, Wielka historia Polski, Kraków 2002, domena publiczna.
Jan Kochanowski Pieśń III (fragment)

Nie wierz Fortunie, co siedzisz wysoko;
miej na poślednie koła pilne oko:
bo to niestała pani z przyrodzenia,
często więc rada sprawy swe odmienia.

fortuna1 Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń III (fragment), [w:] tegoż, Pieśni, Księgi wtóre.
Jan Kochanowski Pieśń IX (fragment)

Bo z nas Fortuna w żywe oczy szydzi:
to da, to weźmie, jako się jej widzi.

fortuna2 Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń IX (fragment), [w:] tegoż, Pieśni, Księgi wtóre.
Jan Kochanowski Pieśń IX (fragment)

U Fortuny to snadnie,
że kto stojąc upadnie;
a który był dopiero u niej pod nogami,
patrzajże go po chwili, a on gardzi nami.

fortuna3 Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń IX (fragment), [w:] tegoż, Pieśni, Księgi pierwsze.
R2VXjGzY0PobP
RGRlL18H5139n
Michał Anioł, fresk w w Kaplicy Sykstyńskiej Sąd Ostateczny, 1536-1541
Źródło: domena publiczna.
1

Starożytni stoicy uważali, że człowiek ma oparcie w sobie, we własnej rozumnej naturze. W renesansie stoicyzm stopił się z religią chrześcijańską i w związku z tym przydał tej filozofii nieskończonej, wiecznej perspektywy. Człowiek cnotliwy szukał więc już nie tylko szczęścia w racjonalnych pierwiastkach rzeczywistości ziemskiej, ale rozumiał, że idzie drogą wiodącą go ostatecznie do nieśmiertelności. Walka z Fortuną wspomagana była więc przekonaniem o istnieniu rzeczywistości niebieskiej i wiara ta bardzo pomagała w upartym trzymaniu się dróg rozumu‑cnoty.

R9xxFyO1iLZGb
ReBcDoscYotc5
Jan Kochanowski (1530–1584)
Źródło: Mariusz Cieszewski, Czarnolas, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY-NC 2.0.
1

Nieustanne, konsekwentne opieranie się losowi i poszukiwanie najlepszych ścieżek życia to czynna walka z Fortuną, do której zachęcał Jan Kochanowski:

Jan Kochanowski Pieśń XVII (fragment)

Niegodzien tego ten świat zawikłany,
aby miał na nim rozumem nadany
człowiek polegać, a swe szczęśliwości
sadzić na jego płochej odmienności.

fortuna4 Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń XVII (fragment), [w:] tegoż, Pieśni, Księgi wtóre.

Człowiekiem szczęśliwym, żyjącym pełnią człowieczeństwa, może być tylko mędrzec, którego rozum‑cnota (Kochanowski przyznaje: Cnota mój kompas) przeprowadza przez niebezpieczne ścieżki ślepego losu, zapewnia zadowolenie z roztropnego życia i karmi nadzieją nieśmiertelności.

R19BeijPCzptL
R1Ub1aYerf4lT
Hans Holbein Młodszy, Ambasadorowie, 1533
Źródło: domena publiczna.
1

Myśliciele renesansu afirmowali ludzkie życie, mówili z optymizmem o godności człowieka i jego przeznaczeniu do lepszej rzeczywistości, o możliwości kształtowania własnego losu. Równocześnie stawiali też pytania o sens istnienia znaczonego przez cierpienie i śmierć.

R6PP2APHcBQbG
R18PEcKRxyQ65
Guercino, Bóg Ojciec i Anioł, 1620
Źródło: domena publiczna.
1

Ich niepokoje wyrażały się poprzez topos świata‑teatru i człowieka‑Bożego igrzyska. Topos świata‑teatru przedstawiał Boga jako jedynego widza oglądającego przedstawienie, w którym ludzie odgrywali szczególną rolę: teatralnych marionetek. Bóg natomiast jest reżyserem, pociąga za sznurki, decydując o losie kukiełek. Topos człowieka‑Bożego igrzyska był podobny: ujmował człowieka jako zabawkę niewiele znaczącą dla samego Boga.

RRyzsUjH9WoMG
Rp72Dc5u6779W
Zbiory z Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie
Źródło: Mariusz Cieszewski, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY-NC 2.5.
1

W polskiej poezji renesansowej po te dwie pokrewne wizje ludzkiego losu sięgał Jan Kochanowski w utworze Człowiek boże igrzysko (Księgi trzecie, 76) przyglądał się człowiekowi, który żywi się złudzeniem własnej wielkości:

Jan Kochanowski Człowiek boże igrzysko

Nie rzekł jako żyw żaden więtszej prawdy z wieka,
Jako kto nazwał bożym igrzyskiem człowieka.
Bo co kiedy tak mądrze człowiek począł sobie,
Żeby się Bóg nie musiał jego śmiać osobie?
On, Boga nie widziawszy, taką dumę w głowie
Uprządł sobie, że Bogu podobnym się zowie.
On miłością samego siebie zaślepiony,
Rozumie, że dla niego świat jest postawiony;
On pierwej był, niżli był; on, chocia nie będzie,
Przedsię będzie; próżno to, błaznów pełno wszędzie.

igrzysko Źródło: Jan Kochanowski, Człowiek boże igrzysko, [w:] tegoż, Fraszki, Księgi trzecie.
RMwd6sVN8vCz9
RWd0sabzDAR6v
Portret Jana Kochanowskiego autorstwa Józefa Holewińskiego (według Jana Matejki), 1885
Źródło: domena publiczna.
1

Choć Kochanowski w tych utworach niejednokrotnie wyrażał swoje poglądy bliskie filozofii platońskiej, to jednak zdecydowanie od nich odstąpił. Załamała się jego wiara w szczególne miejsce człowieka we wszechświecie, w jego bliskość duchowemu, boskiemu światu, w jego podobieństwo do istot anielskich. Poeta krytycznie ustosunkował się do przekonań myślicieli tych, którzy pisali o wielkości i godności człowieka. We fraszce Człowiek boże igrzysko autor ukazał ludzką istotę jako przedmiot zabawy śmiejącego się Boga, a życie jest tu jedynie przestrzenią nic nieznaczącego spektaklu. Spektaklu, który ma bawić bądź nudzić bóstwo.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Muzyka w tyle prezentacji: Palestrina, Madrigal Vestiva i colli, IMSLP Biblioteka Muzyczna Petrucci, licencja: CC BY 4.0. 1
1
Ćwiczenie 1

Na podstawie prezentacji wyjaśnij, w jaki sposób i dlaczego Kochanowski w swojej twórczości odchodził niekiedy od założeń filozofii platońskiej.

R1DaGyu39gQBE
(Uzupełnij).
RvkwcmpaCYngA
Ćwiczenie 2
Wśród poniższych zaznacz stwierdzenia właściwe dla filozofii platońskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. Rozumna dusza jest istotą człowieczeństwa., 2. Właściwym życiem człowieka jest to doczesne., 3. Przebywanie na ziemi jest karą za winy duszy.