Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: System rządów w Polsce – lekcja powtórzeniowa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) wyjaśnia, jak przeprowadzane są powszechne i bezpośrednie wybory organów władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej; na przykładzie wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej porównuje ordynację proporcjonalną i większościową; analizuje potencjalne wady i zalety każdego z tych systemów wyborczych;
5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej;
6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej);
10) przedstawia strukturę sądownictwa powszechnego i administracyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania Sądu Najwyższego; uzasadnia potrzebę niezależności sądów i niezawisłości sędziów;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dokonuje analizy systemu politycznego RP;
wyjaśnia, jak przeprowadza się wybory parlamentarne w RP;
przedstawia organizację pracy i strukturę izb parlamentu RP;
omawia pozycję ustrojową Prezydenta RP;
wskazuje rolę Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda wykładu;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu lekcji powtórzeniowej poświęconej systemowi rządów w Rzeczypospolitej Polskiej – Konstytucja RP i jej rola.
2. Podanie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
1. Wykład nauczyciela na temat systemu politycznego RP, przypomnienie, jak doszło do uchwalenia konstytucji, wyszczególnienie zasad ustrojowych zawartych w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r.
2. Zasada trójpodziału władzy – burza mózgów – zespół klasowy próbuje wskazać jej realizację w systemie ustrojowym państwa polskiego.
3. Przypomnienie przez nauczyciela zasad funkcjonowania władzy ustawodawczej w RP.
4. Wspólne omówienie zasady funkcjonowania władzy wykonawczej oraz sądowniczej w RP.
5. Klasowa gra interaktywna – system rządów w Polsce. Każdy uczeń samodzielnie bierze udział w grze interaktywnej.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie wiadomości na temat systemu rządów w Polsce – dyskusja. Wnioski z lekcji są zapisywane w postaci notatki z lekcji.
2. Wykonanie ćwiczeń do gry interaktywnej.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Repetytorium maturalne WOS, pod red. Konstantego A. Wojtaszczyka, Wojciecha Jakubowskiego, Łukasza Zamięckiego, Warszawa 2012.
Anna Rakowska‑Trela, Zasada suwerenności narodu a zasada państwa prawa. Między harmonią a konfliktem, dspace.uni.lodz.pl.
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra interaktywna może być wykorzystana do powtórzenia wiadomości na temat systemu rządów w Polsce.