Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Stożek – kontekst realistyczny
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje własności stożka w sytuacjach realistycznych;
wykorzystuje własności stożka do obliczania pola powierzchni, objętości, długości odcinków i innych wielkości w kontekście realistycznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczeniowa.
Formy pracy:
praca z całą klasą;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora;
materiały zawarte w e–podręczniku;
modele brył obrotowych.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z uczniami przypomina w formie rozmowy kierowanej dotychczasowe wiadomości dotyczące stożków.
Nauczyciel formułuje pytanie kluczowe związane z jednym z zadań z sekcji „Sprawdź się”.
Np. Jaką masę ma styropianowa choinka?Nauczyciel i uczniowie formułują kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel omawia przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel przedstawia uczniom animację 3D. Prosi uczniów o wykonanie poleceń w parach.
Uczniowie sprawdzają poprawność wykonanych poleceń.
Uczniowie wykonują samodzielnie wybrane ćwiczenia spośród 1 – 5 z sekcji „Sprawdź się”, następnie rozwiązania są omawiane.
Wybrani uczniowie wykonują na tablicy ćwiczenia 6, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenie z sekcji „Sprawdź się”, związane z pytaniem kluczowym.
Uczniowie dokonują ewaluacji kryteriów sukcesu dokończając zdania:
Na lekcji nauczyłem/am się….
Trudność stanowiło dla mnie….
Łatwe okazało się…
Praca domowa:
Ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, które nie pojawiły się na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Bryły obrotowe – stożekBryły obrotowe – stożek
Stożek. Pole powierzchni stożkaStożek. Pole powierzchni stożka
Objętość stożkaObjętość stożka
Wskazówki metodyczne:
Animacja 3D może być sposobem na podsumowanie, utrwalenie i pogłębienie wiedzy ucznia w domu.