Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Stożek – kontekst realistyczny

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje własności stożka w sytuacjach realistycznych;

  • wykorzystuje własności stożka do obliczania pola powierzchni, objętości, długości odcinków i innych wielkości w kontekście realistycznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa kierowana;

  • dyskusja;

  • ćwiczeniowa.

Formy pracy:

  • praca z całą klasą;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora;

  • materiały zawarte w e–podręczniku;

  • modele brył obrotowych.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami przypomina w formie rozmowy kierowanej dotychczasowe wiadomości dotyczące stożków.

  2. Nauczyciel formułuje pytanie kluczowe związane z jednym z zadań z sekcji „Sprawdź się”.
    Np. Jaką masę ma styropianowa choinka?

  3. Nauczyciel i uczniowie formułują kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel omawia przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel przedstawia uczniom animację 3D. Prosi uczniów o wykonanie poleceń w parach.

  3. Uczniowie sprawdzają poprawność wykonanych poleceń.

  4. Uczniowie wykonują samodzielnie wybrane ćwiczenia spośród 1 – 5 z sekcji „Sprawdź się”, następnie rozwiązania są omawiane.

  5. Wybrani uczniowie wykonują na tablicy ćwiczenia 6, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenie z sekcji „Sprawdź się”, związane z pytaniem kluczowym.

  2. Uczniowie dokonują ewaluacji kryteriów sukcesu dokończając zdania:
    Na lekcji nauczyłem/am się….
    Trudność stanowiło dla mnie….
    Łatwe okazało się…

Praca domowa:

  • Ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, które nie pojawiły się na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Bryły obrotowe – stożekDXcgWZBmqBryły obrotowe – stożek

Stożek. Pole powierzchni stożkaDxvmFTcL5Stożek. Pole powierzchni stożka

Objętość stożkaDRXJJJB7AObjętość stożka

Wskazówki metodyczne:

Animacja 3D może być sposobem na podsumowanie, utrwalenie i pogłębienie wiedzy ucznia w domu.