Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Miasta Rzeczypospolitej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje kondycję polskich miast w początkach epoki nowożytnej.
ocenia gospodarkę polskich miast.
przedstawia organizację władz miejskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Miasta i mieszczanie;
Grupa 2 i 5 - Produkcja przemysłowa;
Grupa 3 i 6 - Gdańsk – polskie okno na świat.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z drugim multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel czyta polecenie nr 3: „Wyjaśnij, dlaczego miasta Rzeczypospolitej przegrały walkę o prawa polityczne” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Odtwarza film, a po ustalonym czasie wybrana dwójka uczniowska przedstawia propozycję odpowiedzi. Pozostali uczniowie mogą się do niej ustosunkować.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie, wciąż pracując w parach, wykonują ćwiczenia 1,2 i 3 w sekcji „Sprawdź się”. Analizują dane statystyczne oraz mapę. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Na koniec nastepuje wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Miasta Rzeczypospolitej” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg zajęć oraz dokonuje oceny pracy grup uczniowskich.
Praca domowa:
Zapoznaj się z wirtualnym spacerem po Krakowie i wykonaj dołączone do multimedium polecenia.
Wykonaj ćwiczenia 6, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Dzieje Polski, pod red. J. Topolskiego, Warszawa 1977.
Grzybowski S., Dzieje Polski i Litwy (1506‑1648). Wielka historia Polski. Tom 4., Kraków 2000.
Markiewicz M., Historia Polski 1492‑1795, Warszawa 2004.
Morawski W., Dzieje gospodarcze Polski, Warszawa 2010.
Topolski J., Polska w czasach nowożytnych. Od środkowoeuropejskiej potęgi do utraty niepodległości (1501‑1795). Polska. Dzieje narodu, państwa i kultury, tom II, Poznań 1999.
Bogucka M., Samsonowicz H., Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź 1986.
Bogucka M., Jak w dawnej Polsce sól wydobywano, „Mówią Wieki” 5/1961.
Janik M., Czy gospodarka Rzeczypospolitej Obojga Narodów kończyła się na folwarku pańszczyźnianym?, „Mówią Wieki” 9/2016.
Kiryk F., Sandomierz nowożytny, „Mówią Wieki” 6/200.
Ryniewicz‑Domino W., Złote czasy Elbląga, „Mówią Wieki” 6/2008.
Tygielski W., Jan Zamoyski - patron doskonały?, „Mówią Wieki” 10/2008.
Szukała M., Największe przedsiębiorstwo dawnej Rzeczypospolitej, „Mówią Wieki” 6/2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami zawartymi zarówno w wirtualnym spacerze, jak i w filmach edukacyjnych, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.