Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Kryteria podziału i funkcje przemysłu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
● określa udział imigrantów w ogóle populacji,
● wymienia i charakteryzuje czynniki wpływające na wielkość i strukturę imigracji,
● charakteryzuje dynamikę zmian udziału imigrantów w określonym przedziale czasowym,
Strategie: odwrócona lekcja
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), mapa imigracji na świecie, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Bibliografia:
- Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.
- Wieloński A., Geografia przemysłu, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
- Wrona J., (red.), Podstawy geografii ekonomicznej, PWE, Warszawa 2006.
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Prosi ich o przygotowanie informacji na następujące tematy:
grupa 1: definicje przemysłu i różnice między przemysłem, rzemiosłem a manufakturą,
grupa 2: funkcje przemysłu,
grupa 3: etapy rozwoju przemysłu,
grupa 4: podział przemysłu według różnych kryteriów (oprócz PKD 2007),
grupa 5: podziału przemysłu według PKD 2007.
Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie krótkich notatek. W tym celu nauczyciel poleca zapoznać się z niniejszym e‑materiałem, wskazanymi w scenariuszu materiałami źródłowymi oraz innymi źródłami informacji geograficznej.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie wiadomości na temat sektorów gospodarki narodowej.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi każdy zespół o zreferowanie przydzielonych im tematów. Każda z grup występuje na forum klasy. Może posiłkować się wyświetlonym na tablicy e‑materiałem lub innymi zgromadzonymi materiałami.
Po prezentacji każdej z grup następuje czas, kiedy inni uczniowie mogą zadawać pytania. Dodatkowe pytania może zadawać także nauczyciel, którego zadaniem jest ewentualne uzupełnienie przedstawionych informacji.
Nauczyciel może zadecydować o kolejności wystąpień.
Następnie nauczyciel prosi każdą grupę o podyktowanie syntetycznej notatki pozostałym uczniom. Notatki te mają obejmować zagadnienia, za które dana grupa była odpowiedzialna. Zaleca, żeby miały one charakter schematu lub żeby były one w formie punktów i podpunktów. Mogą oni także narysować mapę myśli.
W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych z nich.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia referaty i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Opcjonalnie można prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Nauczyciel może w trakcie całej lekcji wyświetlać grafiki na tablicy interaktywnej lub – jeżeli w szkole są tablety – uczniowie mogą z nich skorzystać i wówczas indywidualnie zapoznać się z grafiką interaktywną.