Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Kryteria podziału i funkcje przemysłu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

● określa udział imigrantów w ogóle populacji,

● wymienia i charakteryzuje czynniki wpływające na wielkość i strukturę imigracji,

● charakteryzuje dynamikę zmian udziału imigrantów w określonym przedziale czasowym,

Strategie: odwrócona lekcja

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), mapa imigracji na świecie, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

- Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.

- Wieloński A., Geografia przemysłu, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

- Wrona J., (red.), Podstawy geografii ekonomicznej, PWE, Warszawa 2006.

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Prosi ich o przygotowanie informacji na następujące tematy:

grupa 1: definicje przemysłu i różnice między przemysłem, rzemiosłem a manufakturą,

grupa 2: funkcje przemysłu,

grupa 3: etapy rozwoju przemysłu,

grupa 4: podział przemysłu według różnych kryteriów (oprócz PKD 2007),

grupa 5: podziału przemysłu według PKD 2007.

Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie krótkich notatek. W tym celu nauczyciel poleca zapoznać się z niniejszym e‑materiałem, wskazanymi w scenariuszu materiałami źródłowymi oraz innymi źródłami informacji geograficznej.

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie wiadomości na temat sektorów gospodarki narodowej.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi każdy zespół o zreferowanie przydzielonych im tematów. Każda z grup występuje na forum klasy. Może posiłkować się wyświetlonym na tablicy e‑materiałem lub innymi zgromadzonymi materiałami.

  • Po prezentacji każdej z grup następuje czas, kiedy inni uczniowie mogą zadawać pytania. Dodatkowe pytania może zadawać także nauczyciel, którego zadaniem jest ewentualne uzupełnienie przedstawionych informacji.

  • Nauczyciel może zadecydować o kolejności wystąpień.

  • Następnie nauczyciel prosi każdą grupę o podyktowanie syntetycznej notatki pozostałym uczniom. Notatki te mają obejmować zagadnienia, za które dana grupa była odpowiedzialna. Zaleca, żeby miały one charakter schematu lub żeby były one w formie punktów i podpunktów. Mogą oni także narysować mapę myśli.

  • W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych z nich.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia referaty i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Opcjonalnie można prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Nauczyciel może w trakcie całej lekcji wyświetlać grafiki na tablicy interaktywnej lub – jeżeli w szkole są tablety – uczniowie mogą z nich skorzystać i wówczas indywidualnie zapoznać się z grafiką interaktywną.