Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Słownik filozoficzny: socjaldemokracja
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz tło historyczne i etapy rozwoju doktryny socjaldemokracji.
Przeanalizujesz znaczenie myśli oświecenia dla kształtowania się idei socjaldemokracji.
Zrekonstruujesz stanowiska rewizjonizmu i reformizmu i ocenisz, czym były wobec marksizmu.
Cele operacyjne. Uczeń:
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;
rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych;
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
grafika interaktywna;
audiobook;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Przed lekcją nauczyciel udostępnia uczniom na platformie materiał „Słownik filozoficzny: socjaldemokracja”. Uczniowie mają za zadanie przygotować odpowiedzi na pytania zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza ich odpowiedzi na pytania w sekcji „Przeczytaj”. Czyta na głos wybrane z nich. Następnie na podstawie odpowiedzi uczniów inicjuje dyskusję, zadając pytanie: Co to znaczy być socjaldemokratą?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z nich zadaje do opracowania części multimedium w sekcji „Grafika interaktywna”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
– grupa 1: tło historyczne;
– grupa 2: doktryna;
– grupa 3: nawiązania i oponenci.
Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia z syntezą przydzielonego materiału. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel wyświetla multimedium z sekcji „Audiobook”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedzi na pytania:
– Jakie są zadania socjaldemokracji według E. Bernsteina?
– Czy – według Eduarda Bernsteina – rewolucja jest konieczna dla demokracji? Dlaczego?
Po wyznaczonym czasie pary łączą się w czwórki i wspólnie omawiają swoje odpowiedzi, uzupełniając zawarte w nich wnioski i wiadomości. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni rolę doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną na temat podobieństw i różnic między doktryną socjaldemokratyczną a marksizmem oraz w opozycji do liberalizmu. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje. Nauczyciel porządkuje je, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami poddaje refleksji proces dydaktyczny: czego się uczniowie nauczyli, czy osiągnęli założone cele?
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćw. 1 i 2 w sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
W. Bernacki, Socjalizm. Słownik społeczny, pod red. B. Szlachty, Kraków 2004.
E. Bernstein, Zasady socjalizmu i zadania socjalnej demokracji, 1901.
A. Giddens, Trzecia droga: odnowa socjaldemokracji, Warszawa 1999.
A. Giddens, Poza lewicą i prawicą, Poznań 2001.
J. Gołębiowski, Ideologia i polityka współczesnej socjaldemokracji, Warszawa 1975.
L. Kołakowski, Główne nurty marksizmu, cz. 2, Warszawa 1989.
L. Łukaszuk, Państwo kapitalistyczne w doktrynie socjaldemokracji, Warszawa 1970.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Grafika interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.