Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Obraz Rosji w Martwych duszach Nikołaja Gogola
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje fragmenty Martwych dusz Nikołaja Gogola,
ocenia postawy bohaterów powieści,
interpretuje tytuł Martwe dusze,
poszukuje nawiązań kulturowych, w kontekście których można by zinterpretować wymowę powieści Gogola,
redaguje tekst o charakterze argumentacyjnym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Obraz Rosji w Martwych duszach Nikołaja Gogola”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Nauczyciel przygotowuje fragmenty spektaklu Z. Hübnera Martwe dusze przedstawiające Czciczikowa [0:00:00‑0:04:34] i późniejsze, do wyboru.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od wyświetlenia przez nauczyciela fragmentów spektaklu Z. Hübnera Martwe dusze. Na ich podstawie oraz informacji z bloku tekstowego i galerii zdjęć interaktywnych uczniowie, z pomocą nauczyciela opisują świat przedstawiony w powieści Gogola. Odpowiadają na pytania: kiedy i gdzie dzieje się akcja, kto jest głównym bohaterem, jakie problemy porusza powieść. Notują najważniejsze informacje w formie mapy skojarzeń.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: 1 i 2 z sekcji „Ilustracja interaktywna”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Później uczniowie indywidualnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie ustalonego czasu nauczyciel prosi o przedstawienie propozycji odpowiedzi, weryfikuje ich poprawność i ocenia.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem lekcji jest wspólna praca nad ćwiczeniem 8 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie dyskutują, a nauczyciel moderuje ich rozmowę.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Porównaj urząd w Martwych duszach z innym literackim opisem państwowego urzędu, na przykład sądu w Lalce Bolesława Prusa. Zapisz, na czym polegają podobieństwa i różnice.
Materiały pomocnicze:
Martwe dusze, spektakl z 1966 r. w reż. Zygmunta Hübnera.
Katarzyna Mazur‑Lejman, Dymkowe pantalony i wąsy na czole, czyli o grotesce w sposobie opisu pozazdarzeniowych elementów narracji w Martwych duszach Mikołaja Gogola, „Tekstualia : palimpsesty literackie, artystyczne, naukowe”, 2012/2.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.