Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Analiza i interpretacja wiersza Tadeusza Nowaka „Romantyczne podróże”
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia kontekst dla powstania wiersza Romantyczne podróże Tadeusza Nowaka;
wyjaśnia przyczyny zainteresowania twórców romantycznych toposem podróży;
analizuje i interpretuje wiersz Tadeusza Nowaka;
zestawia obraz poetycki zaprezentowany przez Nowaka z wizjami romantycznymi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom wybrane reprinty dzieł sztuki z okresu romantyzmu, które na różne sposoby ukazują topos podróży. Pyta uczniów o możliwe przyczyny fascynacji romantyków tą tematyką. Jeśli nauczyciel podczas ogólnoklasowej dyskusji nawiąże do nurtu orientalizmu w romantyzmie, uczniowie już na tym etapie mogą wykonać ćwiczenie 2 w sekcji „Ilustracja interaktywna”.
W następnym kroku nauczyciel informuje uczniów, że będą zajmować się wierszem współczesnego poety Tadeusza Nowaka Romantyczne podróże, który odwołuje się do romantyzmu w specyficzny sposób. Z jednej strony obnażając bezrefleksyjne zainteresowanie romantyków orientem, z drugiej – wskazując na sferę sacrum jako istotną tematykę utworów epoki. Następnie nauczyciel prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, w tym z pojęciem toposu podróży, by następnie rozpocząć pracę z multimedium („Audiobook”). Po wykonaniu poleceń przyporządkowanych do audiobooka, uczniowie wykonują polecenia i pierwsze ćwiczenie w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Rozważają, w jaki sposób współczesny poeta odniósł się do romantyzmu i jego nurtów.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel prosi uczniów, by zastanowili się, w jaki sposób we współczesnej literaturze, sztuce i filmie ukazywany jest topos podróży? Czy łączy się z toposem podróży prezentowanym przez romantyków? Po ogólnoklasowej wymianie opinii i refleksji na ten temat uczniowie formułują podsumowujący wniosek w zeszytach.
Materiały dodatkowe:
Roman Przybylski, Alina Witkowska, Romantyzm, Warszawa 2009.
Sulima Roch, Tadeusz Nowak. Zarys twórczości, Warszawa 1986.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.