Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Samorząd i jego formy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
7) przedstawia zakres działania poszczególnych poziomów samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) w Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem struktury głównych kierunków wydatków budżetowych na te działania oraz źródeł ich finansowania;
8) przedstawia organy stanowiące i wykonawcze samorządu terytorialnego na poziomie gminy i miasta na prawach powiatu oraz powiatu i województwa w Rzeczypospolitej Polskiej; charakteryzuje kompetencje tych organów i zależności między nimi.
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
17) wyjaśnia, jaki model władzy lokalnej i regionalnej funkcjonuje w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia uprawnienia nadzorcze premiera, wojewody i regionalnych izb obrachunkowych wobec organów samorządu terytorialnego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia definicję samorządności i samorządu;
definiuje pojęcie samorządu specjalnego;
wskazuje rolę samorządu terytorialnego;
przedstawia funkcjonowanie samorządu gospodarczego;
omawia funkcje samorządu zawodowego;
definiuje samorząd wyznaniowy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Zajęcia przeprowadzone metodą kształcenia wyprzedzającego. Uczniowie otrzymują zadanie zapoznania się z pojęciem samorządu i jego rodzajami. Podział klasy na osiem grup:
grupa I – samorząd terytorialny w Polsce;
grupa II – samorząd funkcjonalny (specjalny);
grupa III – samorząd zawodowy;
grupa IV – samorząd gospodarczy;
grupa V – samorząd wyznaniowy;
grupa VI – samorząd narodowościowy;
grupa VII – samorząd studencki;
grupa VIII – samorząd uczniowski.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Wprowadzenie do tematu: samorząd i jego formy.
Faza realizacyjna
1. Czym jest samorząd – burza mózgów – klasa próbuje odpowiedzieć na pytanie, co oznaczają pojęcia samorząd i samorządność. Propozycje uczniów są zapisywane na tablicy.
2. Następnie klasa redaguje definicję samorządu i dokonuje jego podziału według zadań otrzymanych na poprzedniej lekcji.
3. Każda z ośmiu grup po kolei prezentuje swoje opracowania na temat danego typu samorządu, dokonując jego charakterystyki:
grupa I – samorząd terytorialny w Polsce;
grupa II – samorząd funkcjonalny (specjalny);
grupa III – samorząd zawodowy;
grupa IV – samorząd gospodarczy;
grupa V – samorząd wyznaniowy;
grupa VI – samorząd narodowościowy;
grupa VII – samorząd studencki;
grupa VIII – samorząd uczniowski.
Każda grupa redaguje krótki zapis do zeszytu w formie notatki z lekcji.
4. Po zakończeniu prezentacji uczniowskich zespół klasowy przystępuje do pracy z mapą myśli poświęconą formom samorządu. Uczniowie dokonują jej analizy i uzupełnienia brakujących zapisów. Dyskusja na temat samorządu i jego form. Wykonanie ćwiczenia dołączonego do mapy myśli.
5. Rozmowa nauczająca o zawodach zaufania publicznego w Polsce przeprowadzona przez nauczyciela. Ustalenie, jakie są zawody zaufania publicznego i co się z tym wiąże.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie tematu poświęconego samorządowi i jego formom.
2. Wykonanie ćwiczeń 1‑5 z modułu „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Dokończ ćwiczenia 5–8 z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Paweł Antkowiak, Samorząd zawodowy w Polsce, Warszawa 2012.
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, ABC Samorządu terytorialnego. Poradnik nie tylko dla radnych, wsb.edu.pl.
Biuro Analiz i Dokumentacji, Zawody zaufania publicznego, zawody regulowane oraz wolne zawody. Geneza, funkcjonowanie i aktualne problemy, senat.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapę myśli można wykorzystać jako materiał powtórzeniowy lub jako bazę do wykonania prezentacji multimedialnej o wybranym rodzaju samorządu.