Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: DNA jako nośnik informacji genetycznej
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Przedstawisz przebieg doświadczeń i zinterpretujesz wyniki badań Griffitha, Avery’ego oraz Hersheya i Chase.
Określisz, w jaki sposób badania te przyczyniły się do odkrycia, jaki związek jest nośnikiem informacji genetycznej w komórce.
Sformułujesz wnioski z doświadczeń Griffitha, Avery’ego oraz Hersheya i Chase.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
film;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „DNA jako nośnik informacji genetycznej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, a następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 2 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Wprowadzenie do tematu. Uczniowie formułują pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem i multimedium. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie na podstawie filmu krótkiej prezentacji na przydzielony temat:
– grupa I – doświadczenie Griffitha;
– grupa II – doświadczenie Avery’ego;
– grupa III – doświadczenie Hersheya i Chase.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium (film). Następnie uczniowie przygotowują prezentację – powinna mieć formę mapy myśli, którą uczniowie omawiają na forum. Nauczyciel ocenia poprawność każdej prezentacji, uzupełnia brakujące informacje.Nauczyciel czyta polecenie nr 2 („Na podstawie informacji zawartych w filmie wyjaśnij, na czym polega proces transformacji bakterii”) i prosi uczniów, aby wykonali je indywidualnie. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie analizują schemat z sekcji „Sprawdź się”, który przedstawia przebieg eksperymentu wykonanego przez Fredericka Griffitha w 1928 r. Następnie w parach wykonują odnoszące się do schematu ćwiczenia nr 7 i 8.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytania sformułowane we wstępnej fazie lekcji.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 6 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 3 do 5 z sekcji „Sprawdź się” oraz polecenie 4 z sekcji „Film”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Nauczyciel może wykorzystać film do podsumowania lekcji.