1
Pokaż ćwiczenia:
R88VnOWlY5fXH1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłową odpowiedź.

Co zainspirowało Avery’ego i jego zespół do badania, w którym wykazali, że to DNA jest nośnikiem informacji genetycznej? Możliwe odpowiedzi: 1. doświadczenie Griffitha wykorzystujące dwa szczepy Streptococcus pneumoniae, 2. doświadczenie HersheyaChase z wykorzystaniem bakteriofagów, 3. model struktury DNA WatsonaCricka, 4. doświadczenie Hämmerlinga wykazujące rolę jądra komórkowego
Rhzoz5MfYcO6i1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w tekście. Wielu naukowców do początku lat 1. białek, 2. skomplikowane, 3. Griffitha, 4. modelu budowy DNA, 5. 1944, 6. białka, 7. RNA, 8. 40., 9. DNA, 10. proste, 11. 60., 12. 1928, 13. kwasy nukleinowe, 14. cukrów, 15. Avery’ego, 16. modelu struktury białka, 17. złożoną ubiegłego wieku uważało, że geny są zbudowane z 1. białek, 2. skomplikowane, 3. Griffitha, 4. modelu budowy DNA, 5. 1944, 6. białka, 7. RNA, 8. 40., 9. DNA, 10. proste, 11. 60., 12. 1928, 13. kwasy nukleinowe, 14. cukrów, 15. Avery’ego, 16. modelu struktury białka, 17. złożoną. Cząsteczki te charakteryzują się bardziej 1. białek, 2. skomplikowane, 3. Griffitha, 4. modelu budowy DNA, 5. 1944, 6. białka, 7. RNA, 8. 40., 9. DNA, 10. proste, 11. 60., 12. 1928, 13. kwasy nukleinowe, 14. cukrów, 15. Avery’ego, 16. modelu struktury białka, 17. złożoną strukturą niż 1. białek, 2. skomplikowane, 3. Griffitha, 4. modelu budowy DNA, 5. 1944, 6. białka, 7. RNA, 8. 40., 9. DNA, 10. proste, 11. 60., 12. 1928, 13. kwasy nukleinowe, 14. cukrów, 15. Avery’ego, 16. modelu struktury białka, 17. złożoną, które ze względu na ich budowę uważano za zbyt 1. białek, 2. skomplikowane, 3. Griffitha, 4. modelu budowy DNA, 5. 1944, 6. białka, 7. RNA, 8. 40., 9. DNA, 10. proste, 11. 60., 12. 1928, 13. kwasy nukleinowe, 14. cukrów, 15. Avery’ego, 16. modelu struktury białka, 17. złożoną, aby mogły przechowywać informację genetyczną. Dopiero w 1. białek, 2. skomplikowane, 3. Griffitha, 4. modelu budowy DNA, 5. 1944, 6. białka, 7. RNA, 8. 40., 9. DNA, 10. proste, 11. 60., 12. 1928, 13. kwasy nukleinowe, 14. cukrów, 15. Avery’ego, 16. modelu struktury białka, 17. złożoną roku eksperyment 1. białek, 2. skomplikowane, 3. Griffitha, 4. modelu budowy DNA, 5. 1944, 6. białka, 7. RNA, 8. 40., 9. DNA, 10. proste, 11. 60., 12. 1928, 13. kwasy nukleinowe, 14. cukrów, 15. Avery’ego, 16. modelu struktury białka, 17. złożoną wykazał, że nośnikiem informacji genetycznej jest 1. białek, 2. skomplikowane, 3. Griffitha, 4. modelu budowy DNA, 5. 1944, 6. białka, 7. RNA, 8. 40., 9. DNA, 10. proste, 11. 60., 12. 1928, 13. kwasy nukleinowe, 14. cukrów, 15. Avery’ego, 16. modelu struktury białka, 17. złożoną.
1
ROWQUVkBxPMZL1
Ćwiczenie 3
Wysłuchaj nagrania abstraktu, wyodrębnij jego części i nadaj im tytuły.
1
Ćwiczenie 3
RNtkdqypTxi4c
Uzupełnij brakujące informacje. Przy każdej z dat dobierz pasujące nazwiska naukowców wraz z dokonanymi przez nich odkryciami. 1928 rok. Naukowiec lub naukowcy: 1. Odkrycie zjawiska transformacji bakterii, 2. Griffith, 3. Wykazanie, że to DNA jest nośnikiem informacji genetycznej, 4. Avery, 5. Udowodnienie, że to DNA bakteriofaga wnika do komórki bakteryjnej i jest niezbędny do tworzenia nowych wirusów, 6. Przedstawienie modelu budowy DNA, 7. Watson, Crick i Franklin, 8. Hershey i Chase. Odkrycie: 1. Odkrycie zjawiska transformacji bakterii, 2. Griffith, 3. Wykazanie, że to DNA jest nośnikiem informacji genetycznej, 4. Avery, 5. Udowodnienie, że to DNA bakteriofaga wnika do komórki bakteryjnej i jest niezbędny do tworzenia nowych wirusów, 6. Przedstawienie modelu budowy DNA, 7. Watson, Crick i Franklin, 8. Hershey i Chase.
1944 rok. Naukowiec lub naukowcy: 1. Odkrycie zjawiska transformacji bakterii, 2. Griffith, 3. Wykazanie, że to DNA jest nośnikiem informacji genetycznej, 4. Avery, 5. Udowodnienie, że to DNA bakteriofaga wnika do komórki bakteryjnej i jest niezbędny do tworzenia nowych wirusów, 6. Przedstawienie modelu budowy DNA, 7. Watson, Crick i Franklin, 8. Hershey i Chase. Odkrycie: 1. Odkrycie zjawiska transformacji bakterii, 2. Griffith, 3. Wykazanie, że to DNA jest nośnikiem informacji genetycznej, 4. Avery, 5. Udowodnienie, że to DNA bakteriofaga wnika do komórki bakteryjnej i jest niezbędny do tworzenia nowych wirusów, 6. Przedstawienie modelu budowy DNA, 7. Watson, Crick i Franklin, 8. Hershey i Chase.
1952 rok. Naukowiec lub naukowcy: 1. Odkrycie zjawiska transformacji bakterii, 2. Griffith, 3. Wykazanie, że to DNA jest nośnikiem informacji genetycznej, 4. Avery, 5. Udowodnienie, że to DNA bakteriofaga wnika do komórki bakteryjnej i jest niezbędny do tworzenia nowych wirusów, 6. Przedstawienie modelu budowy DNA, 7. Watson, Crick i Franklin, 8. Hershey i Chase. Odkrycie: 1. Odkrycie zjawiska transformacji bakterii, 2. Griffith, 3. Wykazanie, że to DNA jest nośnikiem informacji genetycznej, 4. Avery, 5. Udowodnienie, że to DNA bakteriofaga wnika do komórki bakteryjnej i jest niezbędny do tworzenia nowych wirusów, 6. Przedstawienie modelu budowy DNA, 7. Watson, Crick i Franklin, 8. Hershey i Chase.
1953 rok. Naukowiec lub naukowcy: 1. Odkrycie zjawiska transformacji bakterii, 2. Griffith, 3. Wykazanie, że to DNA jest nośnikiem informacji genetycznej, 4. Avery, 5. Udowodnienie, że to DNA bakteriofaga wnika do komórki bakteryjnej i jest niezbędny do tworzenia nowych wirusów, 6. Przedstawienie modelu budowy DNA, 7. Watson, Crick i Franklin, 8. Hershey i Chase. Odkrycie: 1. Odkrycie zjawiska transformacji bakterii, 2. Griffith, 3. Wykazanie, że to DNA jest nośnikiem informacji genetycznej, 4. Avery, 5. Udowodnienie, że to DNA bakteriofaga wnika do komórki bakteryjnej i jest niezbędny do tworzenia nowych wirusów, 6. Przedstawienie modelu budowy DNA, 7. Watson, Crick i Franklin, 8. Hershey i Chase.
2
Ćwiczenie 4
RURJNkylibex521
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Gatunek bakterii wywołujący zapalenie płuc to Streptococcus…, 2. Bakteriofag to … atakujący bakterie., 3. Przez długi czas były uważane za nośnik informacji genetycznej., 4. Zdolność bakterii do wniknięcia, namnażania się oraz wywołania choroby u gospodarza., 5. Odkrył, jaki związek chemiczny jest nośnikiem informacji genetycznej., 6. Odkrył zjawisko transformacji., 7. W nim zapisana jest informacja genetyczna., 8. Zjawisko zmiany w genotypie i fenotypie danego organizmu, spowodowane pobraniem obcego DNA z otoczenia.
1
RqSPsNrIBhm1C21
Ćwiczenie 5
Grafika przedstawia przebieg doświadczenia Avery’ego. Zabite wysoką temperaturą bakterie szczepu S umieszczone zostały w probówce. Następnie z roztworu usunięto lipidy i cukry i podzielono go na trzy probówki. Do pierwszej dodano proteinazy. Doszło do rozkładu białek. Ostatecznie w roztworze pojawiają się bakterie szczepu S oraz żywe bakterie szczepu R. Do drugiej probówki dodano RNAzę. Doszło do rozkładu RNA. Ostatecznie w roztworze pojawiają się bakterie szczepu S oraz żywe bakterie szczepu R. Do ostatniej probówki dodano DNAzy, powodując rozkład DNA. Ostatecznie w roztworze nie pojawiając się bakterie szczepu S, natomiast można zauważyć żywe bakterie szczepu R.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
R1KD1kIsABZjX
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. W eksperymencie przeprowadzonym przez Avery’ego udowodniono, że to DNA jest czynnikiem transformującym bakterie, ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. Bakterie dodane do ekstraktu pozbawionego DNA za pomocą DNAzy nie uległy transformacji., 2. Po dodaniu proteinazy do ekstraktu komórkowego tracił on zdolność do transformacji., 3. Po usunięciu DNA z ekstraktu i wymieszaniu go z bakteriami szczepu niemającego otoczki bakterie te stały się wirulentne., 4. Po usunięciu DNA z ekstraktu i wymieszaniu go z żywymi bakteriami szczepu R bakterie te wytworzyły otoczkę.
R1aLLDSlnSJGu2
Ćwiczenie 6
Zaznacz, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. DNA ma strukturę jednoniciowej helisy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Avery w swoich eksperymentach wykorzystywał enzymy trawiące DNA, RNA i białka, aby zidentyfikować czynnik odpowiedzialny za transformację u bakterii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Szczepy Streptococcus pneumoniae wytwarzające otoczkę polisacharydową są mniej groźne dla gospodarza niż te bez otoczki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Hershey i Chase w badaniu cyklu reprodukcyjnego bakteriofaga T2 zastosowali znakowanie fluorescencyjne białek oraz DNA. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz

Schemat do ćwiczeń 7, 8 i 9

Poniższy schemat przedstawia przebieg eksperymentu wykonanego przez Fredericka Griffitha w 1928 roku. Przeanalizuj schemat i odpowiedz na poniższe pytania. Szczep niezjadliwy (R) nie ma otoczki w przeciwieństwie do szczepu zjadliwego (S).

RHknUGICuiB9H
Eksperyment Fredericka Griffitha z 1928 roku.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 7
RLcTgkyHpCXza
Określ, jaki element budowy bakterii odpowiada za patogenność podczas infekcji organizmu doświadczalnego. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Rb1hPRepzV6sA
Wyjaśnij, dlaczego bakterie szczepu R po inkubacji z zabitymi bakteriami szczepu S stały się wirulentne. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
Rvk5tDozDeEso
Sformułuj wniosek płynący z doświadczenia Fredericka Griffitha i określ, czy na jego podstawie możliwe było ustalenie, jaka substancja jest nośnikiem informacji genetycznej. (Uzupełnij).