Poniższy schemat przedstawia przebieg eksperymentu wykonanego przez Fredericka Griffitha w 1928 roku. Przeanalizuj schemat i odpowiedz na poniższe pytania. Szczep niezjadliwy (R) nie ma otoczki w przeciwieństwie do szczepu zjadliwego (S).
RHknUGICuiB9H
21
Ćwiczenie 7
RLcTgkyHpCXza
Zastanów się, jakie są różnice w oddziaływaniu szczepów R i S na infekowane nimi myszy.
Za patogenność szczepu S odpowiada otoczka polisacharydowa.
31
Ćwiczenie 8
Rb1hPRepzV6sA
Zastanów się, jaki czynnik warunkował zjadliwość bakterii szczepu S.
Bakterie szczepu R na drodze transformacji (pobierania DNA martwych bakterii szczepu S) zyskały geny odpowiedzialne za wytworzenie otoczki warunkującej patogenność szczepu.
31
Ćwiczenie 9
Rvk5tDozDeEso
Zwróć uwagę, że w doświadczeniu Fredericka Griffitha komórki bakterii szczepu R pobrały pewien czynnik z martwych komórek szczepu S, w efekcie ulegając przekształceniu w formy chorobotwórcze. Czy czynnik, który spowodował transformację komórek bakterii, był wówczas znany?
Frederick Griffith wykazał w swoim doświadczeniu, że bakterie są zdolne do przekazywania między sobą pewnych cech w procesie transformacji.
Badana przez Griffitha cecha zjadliwości została przekazana pomiędzy szczepami martwych i żywych bakterii oraz utrzymywała się w kolejnych pokoleniach. Rezultat jego badań nie dostarczył jednak ostatecznego wyjaśnienia, jaka substancja chemiczna jest czynnikiem transformującym bakterie – nośnikiem informacji genetycznej.