Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Cap |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Radiacyjne utrwalanie żywności |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, rozwiązywanie zadań rachunkowych |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w parach |
Środki dydaktyczne: | rzutnik lub ekran do wyświetlania multimedium |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają sposoby utrwalania żywności i jak te metody wpływają na produkty żywnościowe (ich smak, wygląd, okres przydatności do spożycia itd.). Nauczyciel aktywizuje uczniów, pytając, czy wiedzą, w jaki sposób promieniowanie jonizujące może wpływać na produkty spożywcze i czy naświetlona żywność jest bezpieczna do spożycia. Nauczyciel opisuje trzy metody używane do radiacyjnego utrwalania żywności (źródła gamma, promieniowanie X i wiązki elektronów), następnie omawia, do jakich celów stosuje się promieniowanie jonizujące w przemyśle spożywczym. Na koniec nauczyciel wymienia zalety stosowania radiacyjnego utrwalania żywności. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pokazuje uczniom film z niniejszego e‑materiału, a następnie omawia schemat przemysłowej linii do naświetlania żywności promieniowaniem jonizującym pochodzącym ze źródła kobaltu‑60. Wprowadza pojęcie aktywności promieniotwórczej oraz jednostkę bekerela i prosi uczniów o wykonanie Polecenia 1 (aktywność próbki kobaltu‑60) i 2 (aktywność źródła przemysłowego) z zestawu zadań aktywizujących do multimedium. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że tak silne źródła muszą być odpowiednio zabezpieczone. Uczniowie rozwiązują w parach Polecenia 1. i 2. W razie potrzeby nauczyciel udziela niezbędnych wyjaśnień. Nauczyciel krótko omawia, jak promieniowanie gamma jest zatrzymywane w wodzie, betonie i ołowiu, a następnie rozwiązuje z uczniami zadanie 5 z zestawu ćwiczeń (pochłanianie promieniowania gamma w wodzie). Nauczyciel wprowadza pojęcie czasu połowicznego zaniku, pokazuje uczniom krzywą zaniku dla źródła kobaltu‑60 i prosi uczniów o rozwiązanie zadania 6 z zestawu ćwiczeń (spadek aktywności źródła w czasie). W klasach o rozszerzonym programie nauczania fizyki nauczyciel razem z uczniami szacuje czas eksploatacji źródła kobaltowego (zadanie 7 z zestawu ćwiczeń). | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie dawki pochłoniętej i rozwiązuje razem z uczniami zadanie 4 z zestawu ćwiczeń, które wyjaśnia, dlaczego radiacyjne utrwalanie żywności jest czasami nazywane pasteryzacją na zimno. Nauczyciel stawia przed uczniami zadanie, by poszukali w dostępnych zasobach internetowych informacji na temat: jakie dawki są używane w zależności od produktów i celów, jakie chce się osiągnąć i omawia gdzie na świecie i w jakim stopniu stosuje się metody radiacyjnego utrwalania żywności. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1, 2 i 3 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów jako praca domowa przed lekcją i być wprowadzeniem do tematu. |