Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co wiemy o Wszechświecie? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały; „Czym jest Wielki Wybuch?”, „Gwiazdy neutronowe i czarne dziury”, „Na czym polega hierarchiczna struktura Wszechświata?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Przed lekcją uczniowie zapoznają się z treścią rozdziałów „Czy to nie ciekawe?” i „Przeczytaj”. Uczniowie wymieniają informacje o Wszechświecie, które wydają im się najciekawsze, zrobiły na nich największe wrażenie. Nauczyciel zachęca, aby uczniowie zgłaszali, czego nie zrozumieli i wyjaśnia te problemy. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie dyskutują, na czym polegał Wielki Wybuch, czy można go porównać do wybuchu bomby? Nauczyciel podkreśla, że nazwa ta nie oznacza wybuchu w sensie potocznym, ale oznacza początek czasu, przestrzeni i materii. Następnie nauczyciel wyjaśnia, że początkowe formy materii nie przypominały tego, co znamy obecnie, ale w trakcie rozszerzania się Wszechświata temperatura spadała i powstawały znane nam formy materii: nukleony, potem jądra atomowe i atomy. Nauczyciel przedstawia kolejne etapy ewolucji Wszechświata. Tłumaczy, na czym polegał stan równowagi termodynamicznej promieniowania i materii przed powstaniem atomów, a następnie wyjaśnia, jak nastąpiło oddzielenie się promieniowania od materii i powstanie mikrofalowego promieniowania tła. Wyjaśnia, jak tworzyły się pierwsze gwiazdy. Uczniowie dyskutują odpowiedź na pytanie: Skąd się wzięły różne pierwiastki, znajdujące się we Wszechświecie: od wodoru do uranu? | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach wymieniają fakty świadczące o prawdziwości teorii Wielkiego Wybuchu (zadanie 5 z zestawu ćwiczeń). | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń 1 – 4 obowiązkowo, jedno z pozostałych zadań do wyboru. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |