Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak zastosować zasady dynamiki dla ruchu obrotowego? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Mechanika bryły sztywnej. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym, walce lub kule o różnych masach i rozmiarach |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prezentuje klasie film‑samouczek z niniejszego e‑materiału. Po obejrzeniu go, nauczyciel prosi uczniów o indywidualne rozwiązanie zadań 2 i 3, aby upewnić się, że przyswoili oni przekazaną treść. Następnie nauczyciel prosi o dobranie się w kilkuosobowe grupy i przeanalizowanie analogicznego przykładu, ale z walcem zamiast kuli. Po wykonaniu zadania przez większość grup nauczyciel prosi przedstawiciela jednej z nich o przedstawienie rozwiązania na tablicy, a resztę grup o zweryfikowanie tego rozwiązania. Po ewentualnej dyskusji nad rozbieżnościami, nauczyciel przechodzi do części doświadczalnej. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel rozdaje uczniom walce wykonane z różnych materiałów, po kilka dla każdej grupy. Uczniowie z płaskiej powierzchni (np. twardej okładki zeszytu) budują równię pochyłą o małym kącie nachylenia. Korzystając z kątomierza lub ekierki uczniowie wyznaczają kąt równi. Mierząc czas stoperem w telefonie lub w zegarku uczniowie przeprowadzają serię eksperymentów, aby potwierdzić otrzymaną na początku lekcji zależność – brak wpływu masy obiektu na przyspieszenie, z jakim się stacza z równi. Po wykonaniu eksperymentów nauczyciel prosi uczniów o zapisanie wniosków i zachęca do wspólnej dyskusji nad nimi. | |
Faza podsumowująca: | |
Na zakończenie nauczyciel prezentuje treść zadania 5 z zestawu ćwiczeń i daje chwilę na zastanowienie się nad odpowiedziami. Nauczyciel zapisuje na tablicy odpowiedzi: tak i nie oraz argumenty osób, które się z daną odpowiedzią zgadzają. Następnie nauczyciel podaje prawidłową odpowiedź, zadając jako pracę domową przeczytanie treści e‑materiału ze szczególnym uwzględnieniem fragmentu poświęconego wiatrakowi jako bryle sztywnej. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1, 5, 6, 7 dla powtórzenia zasad dynamiki oraz 6 dla ugruntowania wiedzy zdobytej z e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Można zastosować strategię odwróconej klasy, prosząc uczniów o obejrzenie samouczka w domu, a więcej czasu poświęcić na eksperymenty z równią. |