| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 14) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 1) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron do opisu składu materii; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; XII. Fizyka jądrowa. Uczeń: 5) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
poda cechy jądra atomowego,
opisze eksperyment, w którym odkryto jądro atomowe i przedstawi wnioski płynące z tego eksperymentu,
wyjaśni, jakich rozmiarów jest jądro atomowe,
zastosuje wzór na promień jądra atomowego.
|
| |
| - wykład informacyjny, - rozwiązywanie zadań rachunkowych. |
| - praca indywidualna, - praca w parach. |
| rzutnik lub ekran do wyświetlania multimedium |
| |
|
|
Nauczyciel przypomina model budowy atomu i omawia historię odkrycia jądra atomowego. Nauczyciel omawia eksperyment Geigera i Marsdena (może pokazać eksperyment z kieliszkiem do wina i kuleczkami, demonstrujący rozpraszanie cząstek α na potencjale jądra atomowego; może też pokazać jedną z dostępnych w Internecie krótkich animacji na temat eksperymentu).
Nauczyciel omawia budowę jądra atomowego i mówi, że jest zbudowane z neutronów i protonów, nazywanych wspólnie nukleonami. Następnie wprowadza liczbę masową jądra atomowego. |
|
- Nauczyciel przedstawia wnioski Rutherforda na temat budowy jądra atomowego – jądro jest małe, dodatnio naładowane i skupia prawie całą masę atomu. - Nauczyciel podaje, że typowe rozmiary jądra atomowego są rzędu kilku fm, a typowe rozmiary atomu to 10Indeks górny -10-10 m. Nauczyciel prosi uczniów o obliczenie względnych rozmiarów atomu i jądra atomowego oraz o podanie przykładu dwóch rzeczy, których rozmiary są w takim samym stosunku. - Uczniowie wymyślają przykłady, a następnie je prezentują. - Nauczyciel mówi, że objętość jądra atomowego jest wprost proporcjonalna do liczby nukleonów i prosi uczniów o wyznaczenie, jak promień jądra zależy od liczby masowej. - Uczniowie wyprowadzają wzór na promień jądra w postaci symbolicznej. Nauczyciel podaje wzór na promień jądra atomowego i prosi uczniów o obliczenie promieni lekkiego (np. Indeks górny 1616O) i ciężkiego jądra (np. Indeks górny 208208Pb). - Uczniowie obliczają promienie zadanych jąder. - Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie zadania 6 z części „Sprawdź się”. - Uczniowie rozwiązują zadanie 6 i omawiają je z nauczycielem. - Nauczyciel wypisuje masy spoczynkowe protonu, neutronu i elektronu i wprowadza jednostkę MeV/cIndeks górny 22. Następnie prosi uczniów o rozwiązanie zadania 3 i o ustosunkowanie się do stwierdzenia Rutherforda, że prawie cała masa atomu jest skupiona w jądrze atomowym. - Uczniowie rozwiązują zadanie 3. - Nauczyciel wprowadza jednostkę masy atomowej i prosi uczniów o rozwiązanie zadania 4. Uczniowie rozwiązują zadanie 4 i omawiają z nauczycielem wyniki. - Nauczyciel przypomina definicję gęstości i wspólnie z uczniami rozwiązuje zadanie 7. Nauczyciel porównuje gęstość materii jądrowej z innymi gęstościami i oblicza, ile ważyłaby jedna łyżka (5 ml) materii jądrowej. - Nauczyciel porównuje gęstość materii jądrowej z gęstością gwiazd neutronowych i wspólnie z uczniami oblicza zadanie 8. |
|
- Nauczyciel prosi uczniów o opracowanie w grupach definicji jądra atomowego. - Uczniowie opracowują swoje definicje na podstawie informacji z lekcji, a następnie prezentują swoje propozycje. - Nauczyciel zapisuje cechy wspólne różnych definicji i na końcu przedstawia jedną spójną definicję jądra atomowego. |
|
Zadania nr: 1, 2 i 5 z części „Sprawdź się”. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja może być wykorzystana na lekcji lub nauczyciel może polecić uczniom obejrzenie przed lekcją. |