Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak działa dźwignia dwustronna? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Mechaniki bryły sztywnej. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputery z dostępem do Internetu, projektor multimedialny, waga kieszonkowa, linijka, plastelina |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o włączenie na swoich komputerach symulacji z niniejszego e‑materiału. Uczniowie mają chwilę na swobodną interakcję z multimedium, aby zrozumieć jego działanie i możliwości zmiany parametrów. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prosi uczniów o skonstruowanie modelu dźwigni dwustronnej za pomocą dostępnych przedmiotów (np. linijki i obciążnika z plasteliny). Nauczyciel umożliwia uczniom zważenie stosowanych w ich konstrukcji obciążników za pomocą wagi. Uczniowie dokonują pomiaru ramion dźwigni. Następnie uczniowie sprawdzają, czy wpisanie otrzymanych przez nich wyników do symulacji da te same rezultaty. Nauczyciel wyprowadza na tablicy równanie opisujące równowagę dźwigni dwustronnej i prosi uczniów o samodzielne policzenie, czy ich układ eksperymentalny spełnia ten warunek. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela dyskutują otrzymane rezultaty, ewentualnie wyjaśniają odstępstwa (niedokładność pomiaru, zbyt uproszczony model, ignorujący niektóre elementy konstrukcji etc.). | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel rozwiązuje na tablicy zadanie 8 z części „Sprawdź się”, wyjaśnia wątpliwości uczniów. Jeśli pozostał czas, uczniowie rozwiązują początkowe zadania z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1‑7 z niniejszego e‑materiału, jeśli nie były rozwiązywane przez uczniów w trakcie lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja może być wykorzystana przez uczniów przed lekcją w celu poznania zasady działania dźwigni dwustronnej. |