Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Komórki macierzyste – szanse i zagrożenia
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem komórek macierzystych do różnych celów.
Ukażesz problemy społeczne i etyczne wynikające z wykorzystania komórek macierzystych w inżynierii genetycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
odwrócona klasa;
ćwiczenia interaktywne;
praca z audiobookiem;
gwiazda pytań;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Komórki macierzyste – szanse i zagrożenia”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5 (w którym mają za zadanie określić prawdziwość informacji na temat zastosowania komórek macierzystych w medycynie).
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
– W przypadku jakich chorób stosuje się już terapię z użyciem komórek macierzystych? W przypadku jakich chorób jest to potencjalnie możliwe?
– Z jakimi szansami oraz jakimi zagrożeniami wiąże się zastosowanie komórek macierzystych w transplantologii czy medycynie regeneracyjnej?
– Jakie problemy społeczne i etyczne związane są z zastosowaniem komórek macierzystych w medycynie?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Audiobook”). Jeśli to konieczne, nauczyciel odtwarza ponownie audiobook. Uczniowie wykonują polecenie nr 2: „Wykaż, że stosowanie komórek macierzystych w leczeniu może stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia pacjenta”. Wybrane osoby prezentują propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących tematu lekcji. Każdy zespół po napisaniu pytań przekazuje gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wiadomości znajdujących się w e‑materiale.
Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie przedstawionego tekstu – wyjaśnić, dlaczego opisany przypadek połączenia terapii genowej z terapią komórkami macierzystymi był przełomowy), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wykazać, czy istnieje możliwość prowadzenia terapii z użyciem komórek macierzystych, tak by nie wiązało się to z problemami etycznymi, oraz uwzględnić w odpowiedzi źródło komórek macierzystych i ryzyko odrzucenia przeszczepu), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 4 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Józef Dulak, Komórki macierzyste: zastosowania, perspektywy, nieporozumienia, „Nauka” 2020, nr 1, s. 99–123.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.