Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Własności czworokąta wpisanego w okrąg
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje pojęcie wielokąta wpisanego w okrąg
stosuje twierdzenie o czworokącie wpisanym w okrąg
stosuje twierdzenie Ptolemeusza
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o obliczanie pola trójkąta o zadanych bokach – tak kieruje rozmową, by uczniowie przywołali wzór Herona, którego sformułowanie zapisuje na tablicy i który uczniowie stosują do rozwiązania prostego problemu. Następnie nauczyciel formułuje problem dotyczący istnienia analogicznego wzoru dla wielokątów o większej liczbie boków i rozstrzyga, że dla taki wzór nie istnieje.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie twierdzenia Ptolemeusza. Następnie prezentuje przygotowany wcześniej rysunek czworokąta wpisanego w okrąg, w którym przekątna rozcina go na dwa trójkąty, które nie są równoramienne. Następnie prosi o znalezienie obrazów tych trójkątów w symetrii względem symetralnej przekątnej i prosi o rozstrzygnięcie dotyczące cykliczności tak otrzymanych figur oraz długości przekątnych wyjściowego czworokąta i czworokątów otrzymanych po zastosowaniu symetrii. Następnie poleca uruchomić dołączony Aplet i wykonać zamieszczone w nim polecenia.
Nauczyciel formułuje twierdzenie o przekątnej czworokąta wpisanego w okrąg. Prezentuje rysunek ilustrujący twierdzenie i rysunki czworokątów powstałych z innego ułożenia trójkątów, na jakie można rozciąć dany czworokąt. Następnie prosi uczniów o zapisanie twierdzenia Ptolemeusza dla każdego z czworokątów i prosi ich o rozwiązanie powstałego układu równań. Pod kierunkiem nauczyciela jeden z uczniów przeprowadza dowód na tablicy. Następnie nauczyciel zapisuje analogiczny wzór dla drugiej przekątnj.
Nauczyciel zapisuje wzór Brahmagupty dla danego czworokąta. Prosi uczniów o zapisanie pola tego czworokąta jako sumy pól trójkątów wyznaczonych przez jedną z przekątnych, w zależności od sinusa kąta. Następnie prosi o wyznaczenie cosinusa kąta, w zależności od długości boków czworokąta. Wybrany uczeń przeprowadza stosowne przekształcenia na tablicy. Następnie nauczyciel korzystając z jedynki trygonometrycznej i wzorów skróconego mnożenia odpowiednio przekształca wyrażenie algebraiczny tak, by w każdym czynniku pojawiła się suma długości wszystkich boków czworokąta. Następnie prosi wybranego ucznia o dokończenie dowodu.
Nauczyciel prezentuje problem opisany w Przykładzie, który pokazuje zastosowanie własności czworokątów cyklicznych do badania pięciokąta formnego. Uczniowie rozwiązują problem w parach i wybrani uczniowie przedstawiają na forum klasy efekty pracy.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć. Zachęca uczniów do samodzielnego wyznaczenia długości drugiej przekątnej (patrz twierdzenie o przekątnej czworokąta cyklicznego).
Materiały pomocnicze:
Okrąg opisany na trójkącieOkrąg opisany na trójkącie
Wskazówki metodyczne:
Aplet można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można go wykorzystać przy realizacji tematu „Okrąg opisany na czworokącie”.