Scenariusz lekcji

Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska

Przedmiot: biologia

Temat: Rolnictwo ekologiczne

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
9) przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
9) przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • zdefiniuje pojęcie zrównoważonego rozwoju i zrównoważonego rolnictwa;

  • porówna rolnictwo ekologiczne, zrównoważone i konwencjonalne;

  • przedstawi argumenty w obronie swojej tezy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • kształcenie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja „za i przeciw”;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale – gra edukacyjna;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kolorowe karteczki (zielone i żółte) w ilości równej liczbie uczniów.

Przed lekcją

Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie definicji zrównoważonego rozwoju, zrównoważonego rolnictwa i rolnictwa ekologicznego. Chętni uczniowie wypowiadają się na te tematy (pogadanka).

  2. Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem będzie rozstrzygnięcie problemu: „Czy rolnictwo ekologiczne ma przyszłość?”, i przedstawia im zasady dyskusji „za i przeciw” (wariant kolorowy): nie wolno przerywać i komentować wypowiedzi innych, trzeba przestrzegać kolejności i czasu.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom po jednej karteczce w kolorze zielonym lub żółtym. Na karteczkach zielonych uczniowie w parach wypisują argumenty „za”, a na żółtych argumenty „przeciw”. Nauczyciel wyznacza czas na poszukiwanie argumentów w źródłach.

  2. Po tym czasie nauczyciel zbiera kartki i na zmianę odczytuje argumenty i kontrargumenty.

  3. Uczniowie odnoszą się do argumentów, dyskutują. Nauczyciel moderuje dyskusję, np. zadając pytania naprowadzające lub pytając: „Czy wszyscy się zgadzają z tym stanowiskiem?”.

  4. Po zakończeniu dyskusji chętny uczeń podsumowuje ją. Nauczyciel prosi uczniów, by zajęli stanowisko wobec problemu przedstawionego na wstępie, i zarządza głosowanie: „Kto jest za?”. Może też zapytać, czy ktoś pod wpływem dyskusji zmienił pierwotne zdanie.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prezentuje grę edukacyjną z e‑materiału na tablicy interaktywnej – cała klasa uczestniczy w rozwiązaniu quizu, a na koniec uczniowie liczą swoje punkty.

  2. Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.

Praca domowa

Wykonaj plakat zachęcający do przestawienia gospodarstwa na produkcję ekologiczną. Kryteria: forma graficzna, zabawny tekst, poprawność merytoryczna.

Materiały pomocnicze

  • Janina Błażej, Kompendium rolnictwa ekologicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2011.

  • Anna Kalinowska, Ekologia – wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa 1992.

  • Józef Tyburski, Sylwia Żakowska‑Biemans, Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego, SGGW, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana przez ucznia podczas przygotowania do lekcji lub jako podsumowanie lekcji. Można jej także użyć do sprawdzenia opanowania materiału.