Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska
Przedmiot: biologia
Temat: Rolnictwo ekologiczne
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
zdefiniuje pojęcie zrównoważonego rozwoju i zrównoważonego rolnictwa;
porówna rolnictwo ekologiczne, zrównoważone i konwencjonalne;
przedstawi argumenty w obronie swojej tezy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
nauczanie hybrydowe;
kształcenie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja „za i przeciw”;
ćwiczenia przedmiotowe;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale – gra edukacyjna;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kolorowe karteczki (zielone i żółte) w ilości równej liczbie uczniów.
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie definicji zrównoważonego rozwoju, zrównoważonego rolnictwa i rolnictwa ekologicznego. Chętni uczniowie wypowiadają się na te tematy (pogadanka).
Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem będzie rozstrzygnięcie problemu: „Czy rolnictwo ekologiczne ma przyszłość?”, i przedstawia im zasady dyskusji „za i przeciw” (wariant kolorowy): nie wolno przerywać i komentować wypowiedzi innych, trzeba przestrzegać kolejności i czasu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom po jednej karteczce w kolorze zielonym lub żółtym. Na karteczkach zielonych uczniowie w parach wypisują argumenty „za”, a na żółtych argumenty „przeciw”. Nauczyciel wyznacza czas na poszukiwanie argumentów w źródłach.
Po tym czasie nauczyciel zbiera kartki i na zmianę odczytuje argumenty i kontrargumenty.
Uczniowie odnoszą się do argumentów, dyskutują. Nauczyciel moderuje dyskusję, np. zadając pytania naprowadzające lub pytając: „Czy wszyscy się zgadzają z tym stanowiskiem?”.
Po zakończeniu dyskusji chętny uczeń podsumowuje ją. Nauczyciel prosi uczniów, by zajęli stanowisko wobec problemu przedstawionego na wstępie, i zarządza głosowanie: „Kto jest za?”. Może też zapytać, czy ktoś pod wpływem dyskusji zmienił pierwotne zdanie.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje grę edukacyjną z e‑materiału na tablicy interaktywnej – cała klasa uczestniczy w rozwiązaniu quizu, a na koniec uczniowie liczą swoje punkty.
Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.
Praca domowa
Wykonaj plakat zachęcający do przestawienia gospodarstwa na produkcję ekologiczną. Kryteria: forma graficzna, zabawny tekst, poprawność merytoryczna.
Materiały pomocnicze
Janina Błażej, Kompendium rolnictwa ekologicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2011.
Anna Kalinowska, Ekologia – wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa 1992.
Józef Tyburski, Sylwia Żakowska‑Biemans, Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego, SGGW, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
Gra edukacyjna może zostać wykorzystana przez ucznia podczas przygotowania do lekcji lub jako podsumowanie lekcji. Można jej także użyć do sprawdzenia opanowania materiału.