Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Aby nasze serca [...] napełniły się powietrzem...
Analiza wiersza Zbigniewa Herberta Dedal i Ikar
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje wiersz Herberta Dedal i Ikar;
wykaże, w jaki sposób poeta odkrywa nowe znaczenia i prawdy, odwołując się do tradycji antycznej;
zastanowi się nad celem reinterpretacji przekazów mitologicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
przekład intersemiotyczny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał: „Aby nasze serca [...] napełniły się powietrzem... Analiza wiersza Zbigniewa Herberta Dedal i Ikar. Uczniowie powinni się zapoznać z utworem Dedal i Ikar zawartym w lekcji. Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu. Szukają również argumentów do dyskusji związanej z informacją zamieszczoną we wprowadzeniu do lekcji: W poezji Zbigniewa Herberta tradycja antyczna odgrywa ogromną rolę.
Wybrany uczeń przygotowuje przykład jednego dzieła sztuki, które koresponduje z tekstem poetyckim Zbigniewa Herberta Dedal i Ikar”, wraz z uzasadnieniem. W swojej wypowiedzi powinien zwrócić uwagę na elementy przekładu intertekstualnego oraz zastosować pojęcia właściwe do omawiania tekstu literackiego oraz plastycznego.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Chętne osoby prezentują dzieło, które - ich zdaniem - koresponduje z utworem Zbigniewa Herberta. Po uczniowskiej prezentacji pozostała część klasy przedstawia swoje wrażenia dotyczące prezentacji. Uczniowie zapisują te wrażenia w formie notatki.
Nauczyciel (po rozpoznaniu stanu wiedzy uczniów i ewentualnym uzupełnieniu najważniejszych wiadomości) inicjuje dyskusję na temat tego, jaką rolę w poezji Zbigniewa Herberta odgrywa tradycja antyczna. Czuwa nad porządkiem dyskusji oraz nad tym, aby wielu uczniów miało możliwość wypowiedzenia swoich argumentów.
Cała klasa zapoznaje się z audiobookiem i wykonuje w parach polecenie 1. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wspólnie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Na jego postawie opisują dialog Herberta z kulturą antyczną. Polecenie 2. oraz oba ćwiczenia z tej sekcji uczniowie wykonują indywidualnie.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie wiadomości oraz umiejętności z lekcji i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Przyjrzyj się obrazowi Bruegla Pejzaż z upadkiem Ikara. Następnie napisz krótki tekst argumentacyjny, w którym udowodnisz tezę przedstawioną w audiobooku informującą o tym, że wiersz Herberta nawiązuje do dzieła niderlandzkiego malarza. Swoją wypowiedź poprzyj cytatami z wiersza.
Polecenie 2. z sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Franaszek, Herbert. Biografia I: Niepokój, Kraków 2018.
Obywatel poeta. Herbert, reż. Jerzy Zalewski, 2000. Film dokumentalny dostępny na platformie: Vod.Tvp.pl
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.